baldakijn_bernini_sint-pietersbasiliek-in_steigers-anp-510390931

 

Hilversum, 10 oktober 2024 - Tijdens de slotmis van de Synode over Synodaliteit op 27 oktober zal voor het eerst de gerestaureerde baldakijn van Bernini te zien zijn. Het kunstwerk stond de afgelopen acht maanden voor een grondige opknapbeurt in de steigers.

De baldakijn - ook wel processiehemel of conopeum genoemd - bevindt zich voor het pauselijk hoofdaltaar, boven het graf van Petrus in de Sint-Pietersbasiliek. 

Paus Urbanus VIII gaf in 1624 Gian Lorenzo Bernini de opdracht om het enorme kunstwerk boven het pauselijke altaar te ontwerpen en te bouwen. De bouw duurde voor Bernini negen jaar. Hij kreeg hierbij hulp van zijn architectonische rivaal Francesco Borromini. 

Sinds 12 februari staat de baldakijn in de steigers. Dit was pas de tweede keer in het bestaan van het kunstwerk dat het gerestaureerd wordt. Verder worden er ook restauratiewerkzaamheden uitgevoerd aan het enorme bronzen monument van Bernini bij het Stoelaltaar in de Sint-Pietersbasiliek, de zogenaamde 'Cathedra Petri' .

Kleurverandering

Een verslaggever van CNA sprak met Giorgio Capriotti, één van de kunstrestaurateurs van de Vaticaanse Musea die nauwgezet aan de details van de enorme luifel heeft gewerkt. Hij verzekerde de verslaggever dat de baldakijn over het algemeen in goede staat verkeert. 

Hij legde uit dat zijn taak grotendeels bestond uit het verwijderen van materialen als olie, was en harsen, die kunstrestaurateurs meer dan een eeuw geleden hadden gebruikt en die onbedoeld de kleur van het historische bladgoud op de baldakijn hadden veranderd.

Op sommige plaatsen werd het bladgoud van de baldakijn “donker en vervolgens bijna zwart” door oxidatie, een proces dat door vochtigheid, vervuiling en stof in de lucht in gang was gezet.

Kleine schatten

Tijdens de werkzaamheden vonden de restaurateurs tal van kleine schatten, waaronder oude munten, kleine tekeningen en zelfs een boodschappenlijstje uit de 17e eeuw. Hun voorgangers uit eerdere eeuwen hadden die voorwerpen achtergelaten. 

 Capriotti beschreef deze nieuwe verzameling als "een klein museum van culturele antropologie".

"Alles zal worden gearchiveerd en bestudeerd en opzij worden gezet als een getuigenis van het leven, het echte leven van generaties restaurateurs die elkaar hebben opgevolgd", zei Capriotti.

Restaurateurs vonden ook plekken waar eerdere arbeiders hun naam hadden gezet, waaronder handtekeningen uit 1685 en 1725.

Hoop

Op 27 oktober zal dus de opgeschoonde baldakijn onthuld worden. 

Kardinaal Mauro Gambetti - de aartspriester van de Sint-Pietersbasiliek - zei dat de restauraties “de schoonheid en glorie die de kerk zou moeten weerspiegelen” manifesteren. Hij voegde toe dat het onthullen van de restauraties tijdens de mis een kans is om “hoop aan te kondigen terwijl we op weg zijn naar een Jubileumjaar van hoop.”