De een ligt in het schap bij de salsa en de ander bij de chips. Ze worden allebei gemaakt van maismeel of bloem, maar toch ligt de prijs van nacho- en tortillachips mijlenver uit elkaar. Hoe komt dat? Wat is nu precies het verschil tussen nacho- en tortillachips?
Het grootste verschil: de prijs
In de supermarkt betaal je voor een zak nachochips (200 gram) van het huismerk € 1,45. Voor eenzelfde formaat zak tortillachips betaal je als consument slechts € 0,83. We hebben het over een prijsverschil van bijna 95 procent voor precies hetzelfde product. Hetzelfde product? Ja!
Geen verschil in ingrediënten
Er zijn vrijwel geen verschillen tussen nacho- en tortillachips. De ingrediënten van beide producten zijn identiek aan elkaar: maïsmeel, zonnebloemolie en (zee)zout. Per honderd gram bevatten de twee ook hetzelfde aantal calorieën. Hoe verklaar je het enorme prijsverschil dan? Dat heeft vooral te maken met de plek in de supermarkt waar de nacho- en tortillachips liggen.
De plek in de supermarkt bepaalt de prijs
Het is een slimme marketingtruc. Supermarkt-expert Paul Moers legt uit: 'Dit is dus precies wat marketing betekent: dat je het maximale voor je producten probeert te behalen.' Supermarkten leggen nachochips in het schap bij andere ‘Mexicaanse’ producten, waardoor het product exclusiever wordt en de hoofdprijs kan worden gevraagd.
Paul Moers: 'Dat is exclusief. Dat is bijzonder. En de tortillachips, die liggen in het chipsschap, dat is veel minder bijzonder en bovendien heel zwaar concurrerend.' Doordat de keuze in het chipsvak reuze is, hebben supermarkten de prijs van tortillachips enorm verlaagd.