Vroeger had je Euro 95 en 98. Nu heb je Shell V-Power, Fuel Safe, Total Excellium, Esso Energy Supreme of BP Ultimate. Superbrandstoffen zijn het volgens de olieverkopers. Beter in het verbruik, voor de auto én voor de portemonnee. Maar welke kun je echt het beste in je auto doen?
Gewone benzine versus luxere variant
Het voornaamste verschil tussen Euro 95 (E10) en Euro 98 (E5) is het octaangetal. Hoe hoger dit getal, hoe beter de benzine bestand is tegen vroegtijdige verbranding in de motor. Premium varianten, zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Esso Synergy Supreme+, hebben een octaangetal van 98 tot soms 102 en bevat andere toegevoegde stoffen.
Prijsverschil
Die toevoeging zou volgens olieverkopers de motor schoonhouden en de prestaties van je auto verbeteren. Maar daar betaal je wel meer voor. Premium brandstof is gemiddeld zo'n 8 procent duurder dan gewone Euro 95. Waar betaal je precies voor?
‘Bij het lossen van de benzine stoppen ze er een toevoeging in. Dit gaat om 1 liter op 10.000 liter brandstof,’ legt een Shell-medewerker in de Keuringsdienst van waarde-uitzending uit.
Klinkt als een wondermiddel, maar is het dat ook?
Automonteurs hebben zo hun twijfels over de claims rondom de premium brandstoffen. ‘We zien hier geen verschil of iemand gebruik maakt van premium of gewone benzine. Beide kleppen zien er even vuil uit,’ vertelt automonteur Klaas Oudejans in de Keuringsdienst van waarde-uitzending.
Maar olieverkopers hebben nog een troef in handen. Want naast de claims over schonere motoren, beweren verkopers van premium benzine dat het ook nog eens zuiniger zou zijn. Zowel voor je portemonnee en in verbruik. Wat is hiervan waar?
Experts aan het woord
De beloofde zuinigheid van premium benzine blijkt in de praktijk tegen te vallen. Volgens Jan Reint Vink, directeur van Travelcard, is het verschil minimaal: ‘Afhankelijk of je benzine of diesel tankt, kun je 0,5 à 1 procent meer rijden.’
Vink geeft een voorbeeld: ‘Stel, je auto rijdt 1 op 10 en je tankt 50 liter. Met gewone benzine rijd je dan 500 kilometer. Met premium benzine zou je 0,5 tot 1 procent verder kunnen komen, dus 2,5 tot 5 kilometer extra.’ Dat verschil is dus klein en weegt meestal niet op tegen de hogere prijs van premium benzine.
Placebo-effect
Toch zijn sommige bestuurders ervan overtuigd dat het premium brandstof wel degelijk verschil maakt. Hoe dat komt? Directeur van Travelcard, Jan Reint Vink, legt uit dat het meer te maken heeft met een placebo-effect. ‘Degene die het gebruiken zijn ervan overtuigd dat ze daadwerkelijk veel verder kunnen rijden. Maar dit komt vooral door een placebo-effect.’
Met andere woorden: de bestuurder rijdt zuiniger omdat hij denkt dat zijn brandstof beter is. Maar hoe kun je je auto dan goed verzorgen?
De auto netjes behandelen
‘Een motor wordt altijd vies na een tijdje, als consument kan je daar weinig aan doen,” zegt automonteur Klaas Oudejans. ‘Het enige wat je kan doen is je auto netjes behandelen: normaal warm rijden en niet te hoog of te laag in het toerental.'
Daar zit hem volgens Reint Vink, directeur van Travelcard meteen ook de echte winst: ‘Door zuiniger te rijden, bespaar je al eerder kosten in plaats van te tanken met premium brandstof.’
Conclusie
Voor de meeste auto’s is Euro 95 prima en voordeliger. Alleen auto’s met krachtige motoren of auto’s waarbij de handleiding expliciet Euro 98 voorschrijft, hebben echt baat bij deze brandstof. En de premium varianten?
Het levert voor de meeste auto’s niets wezenlijks op. Het is duurder, de beloofde voordelen zijn minimaal en je motor vervuilt er net zo goed mee. Pieter de Porto, ANWB-expert stelt dat premium tanken altijd mag maar het niet noodzakelijk is voor je auto.