Steeds meer jongeren keren zich tot het rooms-katholieke geloof, na decennia van leegloop. Wie zijn deze jonge gelovigen, en wat zoeken ze in de kerk? 

De Agneskerk in Amsterdam stroomt vol voor de mis op zondagochtend. Wat opvalt: hier geen zee van grijze hoofden, maar kerk vol jonge mensen. Wat een tijdje geleden vrijwel ondenkbaar was – jonge aanwas in de katholieke kerk - is hier aan de hand. En dat bij de oude mis in het Latijn, de zogeheten tridentijnse mis. 

Aantrekkingskracht

Jongeren ervaren een leegte in deze moderne tijd, vertelt Kaylen Louazzizi. ‘Ik kan de hele dag op Tiktok scrollen. Of ik ga hier op zondagochtend naar de kerk, en dan ga ik weer naar huis met vreugde en blijheid.’ Juist deze oude vorm van de mis trekt jongeren aan, zo blijkt. ‘Die mis in het Latijn is universeel’, voegt Kaylen toe. ‘Ik kan hier in Amsterdam naar de kerk gaan, maar ook in Spanje. Zelfs in China.’

Kaylen Louazizi
Emma Koevoets van het Katholiek Nieuwsblad

Gen Z katholieken

Voor het eerst zijn jongeren van ‘generatie Z’ – ruwweg geboren tussen 1997 en 2012 -geloviger dan de generatie vóór hen, zo liet het onderzoek God in Nederland begin dit jaar zien. Uit navraag bij de bisdommen blijkt dat jongeren ook de weg naar de rooms-katholieke kerk weten te vinden. Er is een groei in het aantal dopelingen te zien, waarvan een deel zeker bestaat uit jonge mensen. 

Emma Koevoets volgt deze jongeren op de voet. Ze is redacteur nieuwe media bij het Katholiek Nieuwsblad. Zij spreekt veel jongeren over hun zoektocht naar betekenis. ‘Het gaat ze om de eeuwenoude traditie. Het gevoel van verwondering dat ze hebben wanneer ze een kerkgebouw in stappen. Dat er elementen zijn in het leven die onveranderlijk zijn. Omdat er al zo veel, zo snel verandert in de wereld.’

'Jongeren zoeken duidelijkheid, en die wordt veel geboden op sociale media'

Priester Jan-Jaap van Peperstraten

Traditionele opvattingen

Een deel van de neo-katholieken houdt er traditionele opvattingen over seksualiteit en gender op na. Dit leidt soms tot ongemak bij andere, meer progressieve kerkgangers, ziet pastoor Jan-Jaap van Peperstraten. ‘De huidige kerkgangers zijn blij om weer jonge mensen in de kerk te zien. Maar ze vragen zich ook af wat voor vlees ze nu in de kuip hebben.’ 

Hij vindt dat je de jongeren daarop kritisch moet bevragen. Via welke weg zijn ze bijvoorbeeld tot het geloof gekomen? ‘Jongeren zoeken duidelijkheid, en die wordt veel geboden op sociale media. Maar die duidelijkheid heeft soms een gebrek van diepgang.’

Priester Jan-Jaap van Peperstraten

Toekomst van de kerk

Wat betekent dit voor de toekomst van de kerk? Van Peperstraten waarschuwt dat het nog maar de vraag is of deze trend zich doorzet. De ontkerkelijking zal doorgaan, en het gaat nog altijd om relatief kleine aantallen. ‘Ik zag allerlei stukken verschijnen waarin men zei: “Nu is de kerk gered”. Maar zo werkt het ook niet.’ 

Stream deze aflevering op NPO Start

Elke week inspiratie in je mailbox?

Schrijf je dan in voor de KRO-NCRV inspiratienieuwsbrief

Levensbeschouwing Nieuwsbrief