Nederlandse tienermeisjes geven hun leven slechts een 6,7. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Het zou vooral liggen aan de druk die jonge meiden op school ervaren, maar ook aan social media. ‘Als ik thuiskom van school, ga ik eerst een tijdje op TikTok voordat ik aan mijn huiswerk begin.’
Veel op het bord
Anna Heerkens is 15 jaar en zit in 4 vwo. In het programma Spraakmakers legt ze uit hoe zij druk ervaart. ‘Vooral met de start van het schooljaar ligt er meteen zoveel op mijn bordje.’ Per vak krijgt Anna ongeveer zo’n drie pagina’s huiswerk. Maar is dat anders dan bij andere generaties?
Volgens Anna ligt de hoge druk ook aan de komst van social media. Anna: ‘Uit school ga ik vaak eerst op Netflix of TikTok. Voor ik het weet is de tijd voorbij gevlogen en moet ik nog beginnen aan al mijn huiswerk.’
Verslavende social media
‘Door het algoritme wordt social media een soort verslaving’, vertelt Anna. Kimberley Snijders (21), de voorzitter van de Nationale Jeugdraad, vertelt: ‘Miljardenbedrijven verdienen geld door in te spelen op onzekerheid van jongeren en daar moeten jongeren weerbaar voor zijn. Dat is best moeilijk.’
Volgens neuropsycholoog Jelle Jolles zorgt de enorme druk van social media dat je urenlang op je telefoon zit, waar je vervolgens weinig aan hebt. ‘Daar ligt wel een taak voor ouders en docenten om jonge kinderen daarin te adviseren.’
'Miljardenbedrijven verdienen geld door in te spelen op onzekerheid van jongeren'
Druk vanuit ouders en leraren
Kimberley Snijders herkent de grote druk onder jongeren. ‘De druk van de maatschappij is hoger geworden. Via social media zie je wat anderen allemaal bereiken. Daarnaast krijgen veel jongeren te maken met druk van hun ouders en leraren. Bijvoorbeeld door op bijles te moeten.’
Volgens Jelle Jolles is het voor kinderen moeilijk om te begrijpen welke verwachting de samenleving van hen heeft. Jolles: ‘Daarom gaan kinderen harder werken en hebben ze minder tijd om met vrienden te chillen. Jongeren zijn werk in uitvoering. Hun sociale brein is nog aan het rijpen. Ze hebben hiervoor feedback nodig vanuit ouders en docenten. Wees een coach, niet een manager.’
'Jongeren zijn werk in uitvoering. Hun sociale brein is nog aan het rijpen'
Persoonlijk gericht
Is er een oplossing? Volgens Kimberley Snijders zou het onderwijs meer persoonlijk gericht moeten zijn. ‘Meer aandacht voor het leerproces en minder aandacht voor toetsen. Maar docenten hebben daar niet altijd de ruimte voor. Dus de druk op het onderwijs moet ook omlaag. Leerlingen herinneren zich een bijzonder gesprek met een mentor wat veel betekende, maar niet wat ze ooit geleerd hebben voor een toets.’
Luister en kijk het volledige gesprek met presentator Roos Abelman, Anna Heerkens, Kimberley Snijders en Jelle Jolles terug.