Het is makkelijk om mensen in hokjes te stoppen. Zo makkelijk, dat we soms vergeten wat we wél met elkaar gemeen hebben. Deze Deense reclame doorbreekt vooroordelen op een grandioze manier!

De reclame begint in een tv-studio waar een groep Denen allemaal geplaatst worden in hun keurig aangeduide hokje. Je hebt 'de mensen van het platteland' en 'de mensen die nog nooit een koe gezien hebben', 'de nieuwkomers' en 'degenen die hier al hun hele leven wonen'. Al snel zie je in de tv-studio iets gebeuren, wat zich ook ons onze samenleving voltrekt: het is ‘wij’ tegenover ‘zij’.
Daar staan ze dan, allemaal in hun eigen hokje, turend naar ‘de ander’. Maar zodra de moderator vragen begint te stellen, blijkt dat alle mensen in de zaal toch meer met elkaar gemeen hebben dan gedacht. Want wie de vraag met 'ik' kan beantwoorden, moet naar de andere kant van de zaal lopen. Een aantal voorbeelden van vragen zijn:
Wie was de grappenmaker van de klas?
Wie zijn stiefouders?
Wie houden er van dansen?

En plotseling ontstaat er een ‘wij’. Een 'wij' die bestaat uit zowel 'de nieuwkomers' als 'degenen van het platteland', als personen uit de andere hokjes.
Wij die verliefd zijn
Wij die zich eenzaam voelen
Wij die een gebroken hart hebben
Meer dat ons verbind
Ja, het strijkorkest op de achtergrond is misschien wat heftig en het filmpje is een tearjerker. Maar soms hebben we even zo’n filmpje nodig. Iets dat ons eraan herinnert dat er meer is dat ons verbindt dan we op het eerste gezicht zien.
Laten we dat de komende jaren onthouden!
