Veel mannen zijn onzeker over hun lichaam en dat is vaak nog een taboe.
Het hebben van een negatief lichaamsbeeld wordt sneller geassocieerd met vrouwen dan met mannen. Terwijl schoonheidsidealen voor mannen ook sterk aanwezig, met name in reclames en op sociale media.
Een volle bos haar, goede kaaklijn en zichtbaar gespierd lichaam. Zo ziet de gemiddelde man eruit als je Instagram, de bladen en commercials moet geloven. En dit zijn zomaar een paar stereotypen waar mannen dagelijks mee geconfronteerd worden. Ruimte voor verschillende soorten mannenlichamen is er (nog) niet echt. En dat wil gezondheidsplatform Manuel veranderen.
Griekse god
Manuel, dat zich specifiek richt op mannen, wil met een speciale campagne laten zien dat er ook bij mannen een grote verscheidenheid is aan lichaamstypen en dat dit iets moois is. De boodschap is helder: we hoeven er niet allemaal als een Griekse god uit te zien.
De campagne richt zich vooral op cosmeticabedrijven die in commercials vaak enkel het beeld van de perfecte, gespierde man laten zien. Volgens Manuel mag het wel wat diverser qua lichaamsbouw en huidskleur. Helemaal rechts op de campagnefoto staat Ben Whittaker, het eerste mannelijke plus size model van het Verenigd Koninkrijk.
Onzekerheid bij mannen
The Independent schrijft dat uit een enquête van Manuel blijkt dat bijna driekwart van de Britse mannen zich niet herkent in het beeld dat wordt gecreëerd door grote merken. Opgelegde schoonheidsidealen - waar zo goed als geen enkele man aan voldoet - kunnen zelfs invloed hebben op de mentale gezondheid van mannen.
De Britse Mental Health Foundation vroeg ruim vierduizend mannen naar de impact van schoonheidsidealen op hun mentale gezondheid. Ongeveer een derde van hen geeft aan zich onzeker te voelen over hun uiterlijk. En één op de acht zegt wel eens overwogen te hebben een eind aan hun leven te maken door een negatief lichaamsbeeld.
Reden genoeg om de schoonheid van alle soorten en maten mannen te vieren.