Tot aan de Gen Z-generatie werd elke generatie ongeloviger en onkerkelijker. Maar nu zet die trend niet door. 27 procent van de Gen Z’ers beschouwt zichzelf als gelovig. Student Júlia Herku (22): ‘Juist in deze tijd met veel onduidelijkheid zijn we op zoek naar standvastigheid.’
Trend zet niet door
Het onderzoek ‘God in Nederland’ wordt sinds 1966 in opdracht van KRO-NCRV elke tien jaar uitgevoerd. Uit de meest recente editie van april 2025 wordt nu een opmerkelijke verandering geconstateerd onder jongeren. Nederlanders die na de eeuwwisseling zijn geboren, staan meer open ten opzichte van religie en specifiek richting christelijke kerken dan de generatie ervoor: generatie Y, ook wel millennials genoemd.
(Tekst loopt door onder afbeelding)

In het onderzoek – waarvan de zesde editie onlangs verscheen – staat ook dat de ontkerkelijking in Nederland alleen maar doorzet. Dat maakt het opvallend dat bij Gen Z (2001-2007) een ontwikkeling gaande is waarbij dus meer mensen aangeven gelovig te zijn.
‘Dankbaar als de zon schijnt’
In het KRO-NCRV programma Kruispunt vertellen jonge Christelijke studenten over hun geloof. Student Isa (22) is lid van Christelijke studentenvereniging Navigators. Zij vertelt: ‘Ik ben God dankbaar als de zon schijnt’.
Student Júlia Herku (22) is ook gelovig. Volgens Júlia is er onder jongeren honger naar zingeving. Ook zoeken ze naar duidelijke standpunten. Zelf is zij lid van de Baptistengemeente De Rank in Utrecht. Ze licht toe: ‘Juist in deze tijd met veel onduidelijkheid zijn jongeren op zoek naar standvastigheid.’
Volgens Julia is het geloof door christelijke influencers veel toegankelijker: ‘Je hoeft niet meer letterlijk de kerk in te stappen.’ Kijk bijvoorbeeld op TikTok. Een video van Vera Tomassen ging viraal waarop ze haar getuigenis doet. Ze heeft nu ruim 95 duizend volgers.
'Religie is niet meer alleen de zondagse kerkdienst'
Een bemoedigend verschijnsel
Kardinaal en aartsbisschop van Utrecht Wim Eijk vertel in Kruispunt dat er inderdaad in de laatste jaren een bescheiden heropleving te zien is in de kerk. ‘Het zijn jonge mensen van 15 tot 30 jaar. Zij ontdekken Christus via het internet, via TikTok of allerlei andere onlinefilmpjes. Dat is toch een bemoedigend verschijnsel.’
Gen Z'ers kijken naar The Passion
In de loop van tijd is er bij The Passion een stijging te zien in kijkers tussen de 20-34 jaar oud. Deze resultaten zijn opvallend, omdat ze afsteken tegen het veranderende mediagedrag waarbij juist onder jongere kijkers een daling in het gebruik van lineaire televisie zichtbaar is.
Directeur van de Protestantse Kerk in Nederland, Jurjen de Groot legt uit: ‘The Passion is de kerk op een nieuwe manier. Deze muzikale vertelling is een nieuw ritueel geworden voor mensen die op zoek zijn naar zingeving. Zij voelen zich thuis bij deze vorm. Religie is niet meer alleen de zondagse kerkdienst.’
Pasen gaat over paaseieren
Hoe wordt ervoor gezorgd dat The Passion jonge kijkers blijft aantrekken? Producent Reinder van Dijk legt uit dat de oudere kijkersgroep iets afneemt en de jonge doelgroep, tussen de 6 en 30 jaar, toeneemt.
Reinder van Dijk: ‘Het is belangrijk om jonge mensen te bereiken met het paasverhaal, want het is het belangrijkste verhaal uit de christelijke traditie. We begonnen ooit met The Passion omdat uit onderzoek bleek dat jonge mensen niet meer wisten waar Pasen over ging. Ze dachten aan paaseieren en de paashaas, maar waren niet bekend met de wortels van het feest.’
'Om het verhaal uit de Bijbel door te geven aan jongere generaties, proberen we zo dicht mogelijk bij hun leefwereld aan te sluiten'
Hij vervolgt: ‘Om het verhaal uit de Bijbel door te geven aan jongere generaties, proberen we zo dicht mogelijk bij hun leefwereld aan te sluiten. We houden de laatste jaren veel rekening met de liedjeskeuze en de casting.’ Denk bijvoorbeeld aan de laatst editie met Eddy Zoëy als Judas, die losgaat op een illegale rave. Of rapper Keizer. Hij speelde Judas in 2024 en zong het nummer In the end van Linkin Park.
Maar ook Vajèn van den Bosch, een musicalster die erg bekend is bij een jonge doelgroep door haar rol in de musical Frozen, werkt goed bij de jongere mensen. Reinder: ‘Liedjes van Goldband en Suzan & Freek vallen daarnaast goed in de smaak.’
Ondanks de moderne vertelling, blijft het verhaal van The Passion trouw aan de Bijbel. Reinder: ‘We willen de jonge doelgroep vertrouwd maken met het echte paasverhaal.’
Minder met instituten, meer met zingeving
Hoe blijft The Passion elk jaar weer relevant, als het verhaal op zich niet kan veranderen? Volgens producent Reinder van Dijk hebben mensen misschien minder met instituten, zoals een kerk, een vereniging of een politieke partij. Maar men heeft wel behoefte aan momenten van zingeving, blijkt ook uit het onderzoek God in Nederland.
Reinder: ‘Uit het onderzoek kwam bijvoorbeeld dat 4 mei wordt gezien als een moment van collectieve zingeving. Het is een Nederlandse traditie die we in ere willen houden. Ik denk dat dit bij The Passion net zo is. Er is zoveel hardheid in de wereld. Er is behoefte aan een zachte stem en de zachte krachten in de samenleving. Laat The Passion nou net dat verhaal over zachtheid vertellen.’