New York, 24 januari 2021 - De vestiging van veilinghuis Sotheby's in New York veilt op 28 januari Rembrandts Abraham en de engelen, een paneel uit 1646. Het is nu nog in handen van een particulier.
Sotheby's verwacht dat de opbrengst uitkomt tussen de 20 en 30 miljoen dollar.
Het schilderijtje van 16 bij 21 centimeter, al meer dan anderhalve eeuw in particuliere handen, is onomstreden, zegt Sotheby's: “Zoals de beroemde Rembrandt-geleerde Ernst van de Wetering heeft verklaard, garanderen de betrouwbare handtekening en datum van het schilderij en het onmiskenbaar Rembrandteske karakter de echtheid.”
Ook is het “vrijwel zeker” de ‘Abraham mette drye engelen van Rembrant’, die zo wordt vermeld in een transactie die op 28 maart 1647 in Amsterdam tussen twee kooplieden werd gesloten.
Rembrandt verbeeldde op het nu te veilen schilderij het moment in Genesis waarop JHWH bij de eik van Mamre aan Abraham verschijnt in de gedaante van drie mannen. Abraham wordt aangekondigd dat zijn vrouw Sara ondanks haar hoge leeftijd – ze is volgens de Statenvertaling “welbedaagd”) – nog een zoon zal krijgen. Hoewel staat geschreven dat de mysterieuze ontmoeting overdag plaatshad, maakte Rembrandt er een avondscène van zodat hij het goddelijke licht beter kon laten zien.
Klapstuk van de veiling in New York wordt waarschijnlijk niet het werk van de beroemdste Hollandse meester, maar een portret van een onbekende jongeman geschilderd door de Florentijnse kunstenaar Sandro Botticelli (1445-1510). Daar wordt zo'n 80 miljoen dollar voor verwacht. Volgens Sotheby’s is de verwachting zo hoog, omdat het een erg belangrijk en zeer zeldzaam stuk is. De meeste werken van Botticelli hangen in musea en slechts een dozijn daarvan zijn portretten. Daarbij is dit exemplaar van grote kwaliteit. “Onze jongeman is 550 jaar oud, maar hij ziet eruit alsof hij hier vanmorgen had kunnen binnenwandelen”, zei George Wachter, Sotheby's specialist op het gebied oude meesters, eerder in The Guardian. “Hij is een echte schoonheid, in alle tijden.”
Het veilinghuis ziet het werk, waarop de knappe jongeling een rond schilderijtje vasthoudt, zelfs als een van de belangrijkste portretten die ooit zijn aangeboden. Het is volgens Sotheby’s het “ultieme Renaissance-portret”. Ook deze Botticelli is van een particulier.