Nieuwjaar, H. Maria, moeder van God (a)
pastor Mauricio Meneses
St. Maartenskerk - Maartensdijk (U)

Lezingen:
Numeri 6, 22-27
Galaten 4, 4-7
Lucas 2, 16-21

Het Woord van God vraagt onze aandacht voor het beeld dat het Evangelie ons voorhoudt: "In die tijd haastten de herders zich naar Betlehem en vonden Maria en Jozef en het pasgeboren kind, dat in de kribbe lag" en zij gingen het aanbidden.

Prachtig kerstbeeld: het Kind dat in een kribbe ligt, en het is de Zoon van God; God-met-ons. Naast Hem Maria, de Moeder van God, en Jozef, haar man, die beiden het Kind aanschouwen en aanbidden. Zo’n beeld te mogen hebben na de moeilijke tijden die zij voor de geboorte van Jezus hebben meegemaakt doen ons denken: “Moeilijkheden horen bij het leven maar Liefde met een hoofdletter overwint alles”.

Vandaag richten we onze aandacht speciaal op Maria.
Voor velen zal het een verrassing zijn dat de Kerk de eerste dag van het nieuwe kalenderjaar laat samenvallen met het feest van Maria, Moeder van God. En toch is het veelzeggend dat de Kerk sinds de vierde eeuw, na de viering van de geboorte van Jezus, het nieuwe jaar wil beginnen onder de moederlijke bescherming van Maria, Moeder van de Verlosser en onze Moeder.

Wij, christenen van vandaag moeten ons afvragen wat we de afgelopen jaren van Maria hebben gemaakt, want we hebben ons geloof waarschijnlijk verarmd door haar te veel uit ons leven te schrappen.

Ongetwijfeld bewogen door een oprecht verlangen om ons geloof te zuiveren en het solide te maken, hebben wij vrome praktijken, oppervlakkige en misleide gewoonten losgelaten waarin wij misschien Maria op de plaats van Christus hebben gesteld.
Als het erom gaat afwijkingen te corrigeren en Maria op haar rechtmatige plaats te zetten als Moeder van Jezus Christus en Moeder van de Kerk, moeten we ons verheugen en onze positie opnieuw bevestigen.

Maar is dat wel zo en zijn we haar niet te veel vergeten? Een verwaarlozing van Maria, zonder een dieper begrip van haar zending en haar plaats in ons leven, zal onze christelijke ervaring nooit verrijken, maar eerder verarmen.
Maria is de moeder van Christus. Maar de Christus die uit haar schoot werd geboren, was voorbestemd om te groeien en talrijke broeders en zusters tot Zich te nemen. Vandaag is Maria niet alleen de Moeder van Jezus. Zij is de Moeder van de totale Christus. Zij is de Moeder van alle gelovigen.

Maria als moeder en als discipel mag een model voor ons zijn in het geloof. Deskundigen zeggen dat de zoektocht naar veiligheid in de moderne samenleving is toegenomen. Dit is normaal in tijden van crisis, van oorlog, van pandemieën. Mensen nemen steeds minder risico's. Dit is de beste manier om problemen te voorkomen. We mogen geen fouten maken. De gevolgen moeten goed worden afgemeten om kritiek of afwijzing te voorkomen.

Maar wie alleen veiligheid zoekt, verarmt uiteindelijk zijn bestaan. Het is moeilijk met echt iets nieuws te verschijnen in dit leven. Maria en Jozef wisten dit heel goed.

Maria als vrouw, als gelovige, als discipel durfde anders te zijn en uit haar comfortzone te stappen. Voor ieder van ons zal dit jaar nieuw zijn als we enthousiast zijn over een nieuw project, als we nieuwe initiatieven nemen, als we als we dragers van vrede zijn, als we met vertrouwen in God durven geloven.

Het is goed dat we, nu we een nieuw jaar beginnen, onze ogen richten op Maria. Ze zal ons door de dagen heen vergezellen en inspireren in ons geloof en onze hoop. Zij zal ons laten begrijpen: “Moeilijkheden horen bij het leven maar Liefde met een hoofdletter overwint alles”.