Afgelopen week werden tijdens een feestelijke uitreiking van de Dutch Interactive Awards de beste Nederlandse interactieve cases en professionals bekroond. KRO-NCRV won met de A.I Vodcast voor Willem Wever de Silver award voor future interfaces.  

Waarom deze vodcast?  

Dove en slechthorende kinderen voelen zich vaak niet gehoord in een wereld vol horende mensen. Als inclusieve omroep willen wij hier iets aan doen. Dit bracht ons bij het volgende: is al onze content wel toegankelijk voor doven en slechthorenden? Nee. Met name podcasts, die tegenwoordig sterk in populariteit zijn gestegen, zijn voor doven en slechthorenden niet te consumeren. Voor volwassenen bieden transcripties nog een oplossing, maar hoe zit dat bij kinderen? 
 
In ons onderzoek keken we of (en hoe) het mogelijk is om het medium podcast geschikt te maken voor kinderen die doof en/of slechthorend zijn door middel van A.I. en welke andere manieren van informatie tot zich nemen (tolk, ondertiteling, steekwoorden) het beste aansluiten bij het mediagebruik en behoeftes van kinderen (9-12 jaar). 

Toen was ik twaalf  

Het uiteindelijke doel was om de best beluisterde afleveringen van de bestaande kinderpodcast ‘Toen was ik twaalf’ van KRO-NCRV opnieuw uit te brengen, geschikt voor doven en slechthorenden en afgestemd op de behoeftes van de kinderen. Een grote kans lag in de combinatie van Open-AI systemen VQGAN+CLIP, die automatisch beelden genereren op basis van ingevoerde tekst. Dit is waar innovatie samenkomt met inclusie. 

Juryrapport  

Hoe maak je het snelgroeiende medium podcasts op een laagdrempelige manier beschikbaar voor kinderen die doof of slechthorend zijn? Met OpenAI-systemen hebben wij op een innovatieve manier een visuele podcast ontwikkeld voor Willem Wever, om een stap te zetten in het maken van inclusieve content. De jury zag hierin een mooi voorbeeld van hoe, dankzij een combinatie van bestaande tooling, een nieuwe interface is ontwikkeld om een specifieke doelgroep effectief te bereiken. Het hele traject is grondig aangepakt, van onderzoek tot het idee en de uitwerking. Bovendien werd alles helder uitgelegd in de presentatie. Alles bij elkaar een sterk ingestoken ontwikkeltraject en de interface maakt echt een verschil voor de doelgroep. 

Meer informatie over de vodcast kun je hier vinden.