Greenwashing: zo herken je deze marketingtruc!

Duurzaamheid is vandaag de dag een belangrijk onderwerp en steeds meer bedrijven en merken willen hier de vruchten van plukken. Ook in de supermarkt. Maar soms staat hun groene (marketing)boodschap haaks op wat ze doen. Greenwashing komt steeds vaker voor, maar wat is het eigenlijk?

Wat is greenwashing?

Greenwashing of groenwassen is een term die wordt gebruikt om aan te geven dat bedrijven of merken zich duurzamer voordoen dan dat ze eigenlijk zijn. Ze beweren in hun boodschap dat ze bewust bezig zijn met het milieu, dier- en menswelzijn, maar in realiteit komt daar niet altijd evenveel van terecht. Zo kan een bedrijf wel iets groens doen, zoals het steunen van klimaatonderzoek, het planten van bomen of het installeren van een insectenhotel, maar is dat lang niet altijd voldoende om de negatieve impact die het bedrijf of het product heeft te verbloemen.

Greenwashing in de supermarkt

In de supermarkt komt greenwashing ook voor. Op veel producten staan de mooiste claims over duurzaamheid. Maar lang niet alle kreten, labels en logo’s betekenen dat een product echt duurzamer is. Veel van deze bedrijven profiteren van de groene trend en dragen hierdoor bij aan greenwashing.

De dosering van de claims is vooral van belang. De boodschap moet geloofwaardig blijven. Als een energiebedrijf zich bijvoorbeeld profileert met tips om energie te besparen is dat natuurlijk prima. Maar als blijkt dat deze energie gewonnen wordt uit kolencentrales moet een bedrijf zichzelf niet als extreem groen gaan profileren.

Supermarkten hebben daarom afspraken gemaakt over het stimuleren van duurzaam voedsel. Naast de verscheidene logo’s en keurmerken ondernemen ze allerlei initiatieven, maar deze initiatieven richten zich vaak maar op een deel van het probleem. Zo zie je steeds meer vleesvervangers in de schappen liggen, maar het vleesaanbod neemt niet af.

Hoe herken je greenwashing?

Klimaatneutraal, eerlijk, eco, duurzaam en beter voor: het zijn vage termen die vaak niets zeggen over de duurzaamheid van het product. Als consument lijkt het alsof je goed bezig bent als je een product koopt met groene claims, in de vorm van een keurmerk, logo of uitgeschreven tekst. Feit is dat het vaak vrij weinig zegt tot het elders op de verpakking concreet wordt gemaakt.

Het blijft daarom voor de consument lastig inschatten wat de claims inhouden. Er zijn zoveel claims en keurmerken dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dit blijkt ook uit onderzoek van de Consumentenbond. 21 procent van de consumenten vindt het gebrek aan goede informatie een belemmering om duurzamer te kiezen.

Let dus goed op dat het duidelijk is waar de claim over gaat en daaraan ook concrete doelen en eisen zijn gesteld. Check als laatste of het om een keurmerk of een logo gaat. Een keurmerk is van een partij die onafhankelijk is, een logo is van het bedrijf zelf en wordt niet altijd onafhankelijk gecontroleerd.

Groener doen

KRO-NCRV geeft om de aarde. Jij ook? Raak geïnspireerd door andere groene artikelen!

Tuinkers

Alles weten over de herkomst van je eten, groene keuzes en recepten?

Schrijf je dan in voor de Groener eten & leven nieuwsbrief!

Keuringsdienst van Waarde - team