Het is een pleister op de wond: een concert van je favoriete artiest, maar dan thuis vanaf de bank. Gesloten theaters en podia zijn een ramp voor de sector, maar een trigger voor onze creativiteit. In no-time is de app Hometour uit de grond gestampt. Akwasi bijt vanavond het spits af: als eerste artiest geeft hij een thuisconcert via het platform.

Akwasi

Terug naar het begin: vlak nadat in Nederland de intelligente lockdown is uitgeroepen brengt Akwasi zijn nieuwe album uit. "Alles is gecancelled, maar ik blijf positief. Ik probeer altijd het glas halfvol te zien, hopelijk wachten er betere tijden. Maar tuurlijk raakt het mij ook. Het voelt een beetje onwerkelijk allemaal", vertelt de zanger. Gelukkig zijn de deuren van podium M nog wél open. Compleet met band laat Akwasi na zijn albumrelease in onze studio de zon schijnen.

Het moge duidelijk zijn: de cultuursector wordt genadeloos hard geraakt. Verschillende artiesten zijn initiatieven gestart om de schade te beperken: live optredens via streamingsdiensten om tóch het publiek te bereiken. Maar waarom niet tegen betaling? De oproep van Tim Hofman werd gehoord en het platform was geboren. 

Terence Huijgen wist namelijk wel raad met het idee van Hofman. Binnen no-time bouwt hij een app. Met succes: vanavond trapt Akwasi af met een live optreden vanuit de Bitterzoet in Amsterdam. Geen reguliere tour, maar wel een primeur via dit nieuwe platform. "Alles is nu virtueel. Dat dwingt je om creatiever te zijn."

ik zou best geld betalen om via livestream naar een concert te kijken. of een gids die me live meeneemt door een museum en leuke dingen over werken vertelt. of een schrijver die voorleest. maar ik zie weinig van zulks? of is dat er wel?

— Tim Hofman (@debroervanroos) April 17, 2020

Door de tweet van @debroervanroos heb ik gisteren een appje ontworpen voor artiesten die huiskamer concerten willen streamen.

1. Je zoekt een event van een artiest die binnenkort een livestream geeft.
2. Koopt een kaartje.
3. Kijkt de livestream. pic.twitter.com/LMJYvlKIoX

— Terence Huijgen (@TerenceHuijgen) April 19, 2020

De interactie met publiek vind je op een andere manier

Van Zutphen tot Sittard kijken mensen mee 

Het zal anders zijn dan een show mét publiek, denkt Akwasi. "De interactie is er op een andere manier: niet live, maar via de stream. De weg naar het publiek vinden we via technologie." Maar het voelt niet als een open repetitie, legt de zanger uit. "Bij een repetitie ben je bezig achter gesloten deuren. Nu ben je er bewust van dat er mensen meekijken, of dat nu iemand is in Zutphen of Sittard. Daarom moet alles zo strak mogelijk klaar staan. Je moet op een speelse manier met deze vorm van optreden omgaan. Ik wil het vooral leuk maken, een feestje bouwen. Als mensen naar de show kijken, wil ik dat ze denken: wat is dit vet, was ik hier maar bij!"

Ik hoop dat mensen denken: hier heb ik het geld voor over

Vanavond bijt Akwasi het spits af. "Ik voel me geen proefkonijn, maar ik vind het wel spannend omdat dit niet eerder is gedaan. In Amerika heb je het 'Pay-per-view' systeem, waarbij je dus betaalt om mee te kijken. Dat wordt gebruikt bij sportwedstrijden, congressen en optredens. In Nederland is dit een nieuwe vorm van je content weggeven, waarbij het publiek moet betalen."

Optredens thuis bestellen

Afhankelijk van de ervaring is deze vorm van concertbezoek relatief goedkoop én heel toegankelijk. Voor een tientje ben je er bij. "Tien euro kan veel zijn, maar ook heel weinig. Ik hoop dat mensen denken: ik vind dit vet, dit wil ik zien, hier heb ik het geld voor over. Eigenlijk is dit vergelijkbaar met het Netflixmodel. Je betaalt voor films of series die je wilt kijken. Maar in dit geval kun je een optreden voor thuis bestellen."

Een optreden is eigenlijk een live-visitekaartje van je album

Brood op de plank

Artiest zijn is een beroep, een vak. Er moet geld worden verdiend om het hoofd boven water te houden. "Eerder gaf ik een badkamerconcert, een slaapkamerconcert, een keukenconcert. Dat deden we omdat we het leuk vinden, voor niks." Maar een nieuw album moet onder de aandacht worden gebracht. "We waren op zoek naar manieren om de mensen te bereiken. Dat doe je door te blijven optreden. Er zijn genoeg mensen die niet weten dat ik een nieuw album heb uitgebracht. Een optreden is eigenlijk een live-visitekaartje. We zochten nu nieuwe manieren om online optredens monetair te maken. Bijvoorbeeld met donaties, of een entreeprijs bij een stream."

Lees ook:

Innovatief en speciaal: dat maakt het interessant 

Of deze vorm van optreden blijvend zal zijn - dat moeten we nog ontdekken, volgens Akwasi. "Ik denk dat dit één van de nieuwe manieren is om een show te geven. Als je het heel speciaal kan maken, dan zou het blijvend kunnen zijn. Dat kan door innovatieve elementen toe te voegen aan je show. Het wordt interessant door het interactief te maken, zodat de kijker er ook iets mee kan." Hoe hij dat in zijn eigen show gaat doen… dat blijft de grote vraag. Er is maar één manier om daarachter te komen...: "Een kaartje kopen!" Besluit Akwasi lachend.

Hebben jullie dít gezien?