Overdreven goed gekleed loopt hij van meeting naar meeting. En als hij eenmaal zit (het lijkt erop of hij alleen maar kletst en niks doet), pakt hij zijn meegenomen worteltjes erbij. Het geknak gaat door merg en been en je bent in staat om een glas water over zijn perfect zittende kapsel te gooien. Herkenbaar? Teamcoach Jenny Bird en expert arbeidsverhoudingen Alex Newton zetten drie tips op een rij!
Alex Newton, expert bij Acas (De Advies-, Bemiddelings- en Arbitragedienst in Engeland) kent de irritaties op de werkvloer als geen ander. "Ik werkte ooit samen met een vrouw die elke dag gefrustreerd was", vertelt hij in een filmpje van BBC Ideas. Haar collega at elke dag rijst met een metalen vork. Je raadt het al: bij elke lunch galmde het geschraap door het pand.
En als je er eenmaal aan stoort, ben je verloren. Zorg dat je actie onderneemt, klinkt het devies van Alex. Net zoals de vrouw die ‘s nachts nog steeds het getik van de metalen vork tegen het bord in herhaling hoort langskomen. "Ze werd er zo gek van dat ze besloot een houten vork voor haar te kopen." Maar dan ben je eigenlijk al te laat… Zorg dat je het probleem gelijk aanpakt, het kost je namelijk zoveel energie, vertelt teamcoach Jenny Bird.
Stop met haten, begin met praten
Laten we eerlijk zijn: het is soms ook best wel lekker om iemand vreselijk te vinden. Dat is menselijk, maar zorg dat het je dag niet gaat beheersen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het al je energie opslokt terwijl die vreselijke collega niks doorheeft. Ga het gesprek aan. Het klinkt als een enorme open deur, maar probeer deze tip maar eens op te volgen. Best wel een dingetje… "Als je er niet over praat, gaat het niet vanzelf over", legt Alex uit. Misschien is de vreselijke persoon in kwestie zich niet bewust van het overdreven smakken en is het snel opgelost. Kan jij weer rustig verder werken!
Hoe voer je een gesprek met die vreselijke collega?
Als je eenmaal over de drempel heen bent, is het belangrijk dat je het gesprek op een constructieve manier voert, legt Alex uit. "Probeer te vragen en te begrijpen waarom de ander zich zo gedraagt." En ja, dat kan natuurlijk verwijtend overkomen. Daar moet je mee oppassen, misschien dat deze tip helpt. "Herhaal hardop wat die ander heeft geantwoord en laat zien dat je goed hebt geluisterd. Het gebeurt te vaak dat mensen alleen hun eigen punt duidelijk willen maken. Maar als je laat zien dat je echt luistert naar de ander, heb je een constructiever gesprek."
Gebruik een spiegel en kijk naar jezelf
Om anderen te begrijpen, moet je eigenlijk goed naar jezelf kijken, vertellen de experts in het filmpje van de BBC. Je kan iets heel anders uitstralen dan je eigenlijk bent. Iemand kan jou als verlegen bestempelen, terwijl jij jezelf beschouwt als nadenkend en serieus. Zou dat misschien ook gelden voor die vreselijk ijdele collega recht tegenover je? Is hij wel zo arrogant, of is het de onzekerheid? Alleen die gedachte kan al een dosis empathie met zich meebrengen. Toch fijn als je straks ongemakkelijk bij het koffiezetapparaat staat.
Bekijk hier het filmpje van de BBC.