Toen wij klein waren deden we een heitje voor karweitje om een zakcentje bij te verdienen. De Amerikaanse Alina Morse pakte het grootser aan. Ze begon op haar 7e een bedrijfje in tandvriendelijk snoep en is nu -als 13-jarige- al miljonair. Website Moneyish zocht haar op.
Een bericht gedeeld door Alina Morse (@zollicandy) op 20 Feb 2017 om 8:57 (PST)
De basis van het het zakenimperium van het Amerikaanse meisje Alina Morse werd gelegd toen ze op haar 7e met haar vader in de auto zat. Ze vroeg hem om een lolly, maar haar vader zei nee. “Mijn vader zei dat ik geen snoep moest eten omdat suiker slecht is voor mijn tanden,” zegt Morse. “Dus ik vroeg hem: ‘Waarom maken we geen gezonde lolly die wél goed is voor mijn tanden?’”
Een doorslaand succes
Morse voegde woord bij daad en begon gelijk te onderzoeken hoe ze dit gezonde snoep kon maken. Samen met haar vader sprak ze met tandartsen, mondhygiënisten en diëtisten. Ze stelden een team samen om het snoep te ontwikkelen en waren vervolgens twee jaar druk aan testen. Zo maakten ze uiteindelijk een suikervrije lolly die ook nog eens de ph-waarde in je mond verhoogd en je tandglazuur versterkt: de Zollipop.
Een bericht gedeeld door Alina Morse (@zollicandy) op 30 Mei 2017 om 6:42 (PDT)
Sinds de Zollipop op de markt kwam in 2015 is het een doorslaand succes. Het gezonde snoepgoed is inmiddels op meer dan 10.000 plekken in Amerika te koop. En Morse’s bedrijf is meer dan 2 miljoen dollar waard.
Zakenvrouw op je 13e
Maar hoe is dat nou om als, inmiddels 13-jarig, meisje aan het roer van zo’n groot bedrijf te staan? Niet altijd even makkelijk laat ze weten: “Sommige mensen zijn gewoon te kortzichtig om te zien dat kinderen -wanneer ze het écht willen- net zoveel kunnen doen als volwassenen.”
Morse laat zich dan ook niet kennen en heeft zich ontpopt als ware zakenvrouw. “Als ik in een business meeting zit met ouderen mensen, zit ik daar niet als een schattig meisje. Ik zit daar om zaken te doen, te onderhandelen en hun vragen te beantwoorden,” vertelt ze. “Als je in een grote vergadering zit, mag je geen zwakte tonen. Mensen proberen je uit het veld te slaan door de druk op te voeren, maar op dat moment moet je laten zien dat je écht toegewijd bent aan je bedrijf.”
Tijdens een business meeting ben ik écht geen schattig klein meisje
Inmiddels heeft ze haar strijd voor een gezond gebit naar een hoger niveau getild. Zo doneert ze 10 procent van de winst van haar bedrijf aan lesprogramma’s die schoolkinderen het belang van een goede mondhygiëne moeten leren. Want, zegt Morse, ‘je glimlach is het eerste wat mensen zien’.
Wij vinden het in ieder geval hartstikke tof dat Morse op haar leeftijd al zo’n grote stempel op het bedrijfsleven heeft gedrukt en wensen haar veel succes!