De basisscholen mogen binnenkort de deuren weer openen. Maar tieners en jongeren snakken naar perspectief. Hetgeen dat zij inmiddels allemaal hebben ingeleverd, lijkt lastig meetbaar in cijfers. "Hun financiële en mentale reserves raken uitgeput", schrijft de SER.

Eenzame jongeren

"Een tienerjaar duurt ongeveer even lang als het premierschap van Mark Rutte, en elke dag is van belang. Wat ze nu verliezen komt nooit meer terug", schreef Toine Heijmans in zijn column in de Volkskrant. Normaal gesproken laat Heijmans zijn columns voorafgaand aan publicatie door niemand lezen, nu lazen zijn drie tieners het. 'Je moet het dramatischer maken', zei zijn achttienjarige dochter. 'Het is erger'.

Een deel uit de column van @toineheijmans over zijn tienerdochters in coronatijd: ''Maar het enige waar ze haar tienerenergie op stuk mag slaan is een wandeling naar de supermarkt. Eenzaamheid, zegt ze. Angst, een leven lang voor de regels te leven.'' #ditisM pic.twitter.com/WkMOCodizW

— Margriet van der Linden (@dit_is_M) January 29, 2021

Aan de start van de coronacrisis konden we er met elkaar nog wat van maken. Samen voor de televisie in afwachting van de volgende persconferentie en gezinnen in de uitzonderlijke situatie waarin ze ineens dagen lang deel uitmaken van elkaars leven. "Nu is dat op", zegt Heijmans, die aan tafel bij M vertelt wat hij aantreft achter de kamerdeuren van zijn tieners. "Ze verdwijnen een beetje", zegt hij. "Langzaam kruip je weg in je cocon."

Zestig procent is somber

‘Ik ken niemand die nu echt een leuk leven heeft’, zei zijn dochter tegen hem. Hoewel die woorden door sommigen bestempeld zouden worden als dramatisch, liegen de cijfers er niet om. Een derde van de jongeren geeft het leven op dit moment een onvoldoende, zegt wethouder Marjolein Moorman op basis van het door de NOS gepubliceerde onderzoek. Zestig procent van diezelfde groep jongeren geeft aan zich somber te voelen. Ook de 'Coronacrisis Jongeren Denktank' trok afgelopen week aan de bel bij premier Rutte. "En nu… Daden!" Klinkt het devies vanuit hen.

We moeten daar een nationaal plan voor hebben

"Vader Toine is op dit moment eigenlijk het voorbeeld van de Nederlandse vader", zegt gezondheidspsycholoog en RIVM adviseur Andrea Evers. "Je ziet juist dat de groep oudere pubers en studenten volgens onderzoek duidelijk het meeste last hebben van deze crisis. Als individuele vader wil je daar een oplossing voor vinden, maar tegelijkertijd moeten we daar een nationaal plan voor hebben; een emotioneel steunpakket om hier antwoord op te geven."

Lees ook:

"Het is niet voldoende om het continu te hebben over de maatregelen op medisch niveau, vervolgens ook nog economisch na te denken, maar eigenlijk nooit een gedragssteunpakket te hebben om onze jongeren te helpen. Dáár moeten we met zijn allen beleid op maken", zegt Evers. 

Fysieke ontmoetingen

Het steunpakket voor jongeren is dus hard nodig, bepleiten zowel Evers als wethouder Moorman. Hoe moet dat plan eruit zien? “De culturele plekken die nu leeg staan, zoals theaters, die kun je inrichten als fysieke ontmoetingsplaatsen waar bijvoorbeeld kinderen extra les kunnen krijgen, studenten kunnen studeren. Het gaat de jongeren niet alleen om sociale dingen, het gaat ook om concrete fysieke plekken om je dagelijkse structuur weer te hebben."

De sluiting van de scholen zorgt voor grote, psychische gevolgen bij kinderen en jongeren, hoe zouden we dat kunnen oplossen? @AndreaEvers heeft een aantal ideeën . #ditisM #onderwijs pic.twitter.com/1BnkS3mb2c

— Margriet van der Linden (@dit_is_M) January 29, 2021

"Dit kun je ook organiseren om sociale activiteiten toe realiseren." Maar er zijn op dit moment twee problemen, vervolgt Evers. "Het zijn ten eerste goedbedoelde maatregelen die in de gemeenten plaatsvinden, maar je bereikt de jongeren nog onvoldoende. Het tweede is, dat alles nu nog online is, terwijl jongeren echt ontzettend behoefte hebben aan íéts fysieks. Dat kun je op een veilige manier organiseren, maar daarvoor moet je wel plekken zoals het theater beschikbaar stellen en een concreet programma maken waar jongeren naartoe kunnen gaan."

Meer weten? Kijk hieronder het gesprek terug: 

Andrea Evers
15 min 38 s
Deze video op je eigen site plaatsen

Na afloop van de ministerraad zei demissionair minister Hoekstra dat alles op alles gezet moet worden om de scholen weer open te laten gaan. Hoognodig, want de sluiting van de scholen zorgt voor grote, psychische gevolgen bij kinderen en jongeren. Hoe kunnen we dat oplossen? Dit en meer bespreken we met Marjolein Moorman wethouder onderwijs in Amsterdam, Károly Illy OMT-lid en kinderarts en Andrea Evers: gezondheidspsycholoog en lid van de RIVM Corona Gedragsunit.