Als kinderen vijf jaar zijn, associëren zowel jongens als meisjes intelligentie het meest met hun eigen geslacht. Maar zodra ze zes worden, geloven meisjes dat intelligent meer een mannelijke eigenschap is dan een vrouwelijke. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Illinois.

FOTO: ANP

Het onderzoek- waar 400 jongens en meisjes tussen de vijf en zeven jaar oud aan meededen - laat zien dat vooroordelen over mannen en vrouwen er al heel erg jong in zitten. Zoals het idee dat intelligentie een eigenschap is die vaker bij mannen voorkomt. En dat is verontrustend. Want hoe komt het dat in een tijd waar meisjes het gemiddeld beter doen op school dan jongens, meisjes toch denken dat ze niet even intelligent zijn?

Verhaaltje

In de test werd aan de kinderen een verhaaltje voorgelezen dat als volgt gaat: 'Waar ik werk zijn heel veel mensen, maar er is een persoon die heel speciaal is. Deze persoon snapt snel hoe dingen werken en weet veel sneller het antwoord op de vraag dan alle anderen. Deze persoon is heel, heel erg slim.' Vervolgens werden de kinderen plaatjes van mannen en vrouwen voorgelegd en gevraagd wie zij denken dat de persoon is waar het verhaaltje over gaat.

FOTO: ANP

Jongens zijn slimmer?

En daar wordt het interessant. Kinderen van vijf antwoorden precies zoals je verwacht dat onschuldige koters reageren: ze kiezen de persoon die het meest op henzelf lijkt. De jongens kiezen een jongen en de meisjes een meisje.

Maar als je dezelfde test bij zes- en zevenjarige uitvoert, krijg je een heel ander resultaat. Jongens vertonen nog steeds een voorkeur voor andere jongens, maar verrassend genoeg doen meisjes dat ook. Meisjes zijn inmiddels minder geneigd om een kwaliteit zoals intelligentie toe te schrijven aan vrouwen.

Het verschil dat een jaar kan maken

Vervolgens ontdekten de onderzoekers dat meisjes van zes minder geneigd waren om mee te doen aan een spelletje voor ‘hele slimme kinderen’ dan de jongens. “En dat is erg verdrietig”, vertelde één van de onderzoekers Lin Bian aan the Atlantic. “Binnen een jaar verandert de houding van jonge meisjes compleet. Eerst zijn ze helemaal enthousiast, maar een jaar later  zeggen ze: ‘Oh nee ik wil dit spelletje niet spelen, dat is niets voor mij’.”

FOTO: ANP

Hoe komt het?

Waar komen deze ideeën vandaan? Het heeft niets te maken met de capaciteiten van meisjes, blijkt uit het onderzoek. “Alle kinderen waren het ermee eens dat meisjes het beter doen op school dan jongens, maar dat maakte niet uit,” aldus Bian. Het probleem is dus niet dat meisjes niet intelligent genoeg zijn, ze denken dat ze niet intelligent genoeg zijn. En dat zit er dus al heel vroeg in.

Dit moeten we doorbreken zegt Lin Bian, want deze stereotypes hebben een grote impact op de levens van kinderen. “Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat meisjes ontmoedigd worden om bijvoorbeeld een carrières in de wetenschap na te streven.”

Lees het hele onderzoek hier: