De docu Shadow Game heeft het Gouden Kalf gewonnen in de categorie Beste lange documentaire! Regisseurs Eefje Blankevoort en Els van Driel namen samen met vijf jongens uit de documentaire de Gouden Kalf in ontvangst. Jarenlang zijn zij gevolgd toen ze als minderjarige vluchtelingen alleen door Europa reisden. Ze dansten tot diep in de nacht. Na al die narigheid eindelijk iets om te vieren!
Regisseur Eefje Blankevoort staat nog stijf van de adrenaline: ‘We hebben geschreeuwd, gebruld, gedronken! Na jaren onzichtbaar te moeten zijn, traden Mustafa, Mohammed, Saleh, Jano en SK uit de schaduw en pakten vol bravoure hun moment in de spotlights, op het podium en op de dansvloer!’ Regisseur Els van Driel: ‘We hebben zoveel meer gevierd dan het winnen van een Gouden Kalf. Dat deze jongens er nog zijn, het hebben overleefd. Dat we dit samen hebben gedaan. We zijn euforisch, dankbaar en strijdbaar, want we gaan door!’
Tieners op de vlucht
In de documentaire Shadow Game volgen we tieners tijdens een helse tocht door Europa. Ze zijn op de vlucht voor oorlog en geweld. Dagelijks proberen ze levensgevaarlijke grenzen over te steken, op zoek naar veiligheid en een beter leven. Mishandelingen en ontberingen zijn aan de orde van de dag. Shadow Game ging in april in première op het filmfestival Movies that Matter in Den Haag en won daar de prijs voor beste documentaire. Ook won ze de Youth Jury Award en de Grand Prize of Geneva op het prestigieuze mensenrechtenfilmfestival FIFDH in Genève. De film draaide in tientallen Nederlandse filmhuizen en werd vertoond aan organisaties zoals de IND, pleegzorgorganisatie NIDOS en aan de (lokale) politiek. Om zo de vraag te stellen: is dít hoe we met kinderen willen omgaan?
Transmediaal project
Shadow Game is onderdeel van een transmediaal project dat bestaat uit de feature length documentaire, een serie korte follow-up docu’s, een adventure game (in ontwikkeling), een fototentoonstelling van Cigdem Yuksel en een impactcampagne. Shadow Game is een co-productie van Prospektor, KRO-NCRV en Witfilm. Gefinancierd met steun van het NPO-fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Nederlands Filmfonds, Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, Free Press Unlimited, UNHCR and Janivo.