De trainees van de Mediapool werken tijdens het traineetraject op drie verschillende redactieplekken. We spreken met Firoza, Youssef, Sanne en Shaniqua die na hun traject een plekje wisten te veroveren binnen KRO-NCRV. Hoe hebben ze het gehad?

Tekst: Thijs Hoekstra • Beeld: Daniël Niessen

Shaniqua’s vergadering loopt een kwartier uit, waardoor er nog koffie gehaald kan worden voordat het interview begint. Ze hoeft niet, want ze drinkt geen koffie. 'Ik heb het echt geprobeerd bij dit traineeship,' zegt Shaniqua. 'Het is zo’n ontzettend kantoor-ding, maar ik vind het vies en ik krijg er hoofdpijn van. Ik haal veel Chai tea lattes hier. Dat doet hetzelfde als koffie, maar het smaakt naar een milkshake.'

Een vrouw met een rode jas

Waar ben je bij je traineeship begonnen?

'Ik kwam eerst bij een Zappelin-programma werken. Dat was even spannend, want die doelgroep is een stuk jonger dan ik gewend ben. Ik was bang dat het niet uitdagend genoeg zou zijn. Normaal maak ik graag programma’s over meer inhoudelijke onderwerpen, maar ik vond het eigenlijk heel leuk. Ik kwam op een fijne redactie met veel mensen uit Amsterdam, wat ik fijn vond omdat ik daar ook vandaan kom.'
 

Wat vond je er verder leuk aan?

'Ik heb een grote liefde voor het casten bij jeugdprogramma’s. Er wordt nu nog veel gevist uit dezelfde vijver: je ziet veel dezelfde gezichten en ik miste daarin diversiteit op verschillende vlakken. Dat was iets wat ik al langer anders wilde. Nu heb ik invloed op het proces. Ik krijg de kans om kinderen met onvertelde verhalen een podium te geven. Geweldig!'

'Ik cast nu voor het kinderprogramma Knutselfeest, waar kinderen knutselen in thema’s van feestdagen van over de hele wereld'

Shaniqua Schoop

Hoe pakte jij dat aan?

'Ik hoor best vaak: ‘we kunnen ze niet vinden’ of ‘ze melden zich niet aan’. Onzin! Je moet gewoon wat beter zoeken. Sommige mensen van kleur zijn bang dat ze worden neergezet als stereotypes, omdat dit in het verleden vaak gebeurde in de media. Je moet laten zien dat iedereen bij onze programma’s hetzelfde wordt behandeld. Dan komen er vanzelf meer aanmeldingen.

Ik cast bijvoorbeeld nu voor het kinderprogramma Knutselfeest, waar kinderen knutselen in thema’s van feestdagen van over de hele wereld. Naast Kerstmis en Pasen doen we ook Keti-Koti, het Suikerfeest en Holi-Phagwa. Dat is een feest uit India dat het begin van de lente viert. Op deze manier herkennen zoveel mogelijk kinderen zich in het programma.'

'Wij voegen een nieuw perspectief toe'

Shaniqua Schoop

Hoe kijk jij naar de toekomst als iemand van de nieuwe generatie mediamakers?

'Ik denk dat wij een recentere blik op de maatschappij meenemen. Mijn generatie staat dichterbij de doelgroep die de NPO wil bereiken: een jong publiek. Het is belangrijk om een mix te hebben op de redactie van zowel ervaren als jonge redacteurs. Wij voegen weer een nieuw perspectief toe.'

Lees meer: