Verkondiging door diaken Marc Brinkhuis
Broederenkerk, Deventer
Lezingen:
Jesaja 56, 1-7
Romeinen 11, 13-15.30-32
Matteüs 15, 21-28
Wat een evangelie!, zusters en broeders in Christus.
Laten we eerlijk zijn: Jezus is ronduit bot tegen de Kananese vrouw.
Maar ook wel inconsequent dat Hij uiteindelijk toegeeft. Waar staat Hij eigenlijk voor?
Sommige mensen vinden het heel gemakkelijk om iemand af te wijzen of om nee te zeggen op een vraag. Maar veel mensen voelen zich bezwaard als er een beroep op hen gedaan wordt en ze hebben er eigenlijk geen zin. Hoe zeg ik dat nou netjes?
Jezus negeert de vrouw die een beroep op Hem doet. Haar dochter wordt gekweld door een boze geest. Zoals wij Jezus menen te kennen, zouden we verwachten dat Hij gelijk in actie komt en de dochter geneest. Niets daarvan. Hij doet net alsof Hij haar niet hoort. En de leerlingen doen er nog een schepje bovenop: “Stuur die vrouw toch weg.” Lastig mens, ze verstoort de rust die Jezus nu even nodig heeft.
Dan komt de aap uit de mouw. Jezus heeft een specifieke opdracht. Hij is gekomen voor de verloren schapen van het huis van Israël. Oftewel voor het Joodse volk dat God uit het oog heeft verloren. En dit is een Kananese, dat wil zeggen, niet-Joodse vrouw. Inderdaad: wie de bijbel een beetje kent, weet dat het om God en zijn volk Israël gaat. Andere volkeren komen er bekaaid af.
Alhoewel, wie beter leest, ziet toch dat de deur af en toe nadrukkelijk open staat voor iedereen. Jesaja heeft het vandaag over de vreemdelingen die zich bij de Heer aansluiten. De vreemdelingen zijn welkom in de heilige stad Jeruzalem en zelfs in de tempel. Het lijkt erop dat God een plan heeft om de mensen naar zich toe te halen: Hij begint met Israël en via dit volk zet Hij de deur open voor alle mensen. Is Jezus dat nu even vergeten?
Dan doet de vrouw een uiterste poging. Het gaat door merg en been: ze werpt zich voor Hem neer en smeekt: “Heer, help mij!”. Jezus blijft bot en consequent. Het brood is voor de kinderen en niet voor de honden.
Zo, dat is niet alleen bot, maar lijkt ook grof. Jezus is er voor het Joodse volk en niet voor de heidenen. Met brood bedoelt Hij het heil, of misschien wel preciezer Zichzelf. Mijn opdracht beperkt zich tot mijn eigen volk te gaan.
Dan heeft de Kananese vrouw een brain-wave. Ze pakt het onvriendelijke beeld van Jezus op en wijst Hem op de kruimels die van de tafel vallen en door de honden opgegeten worden. Eigenlijk staat er hondjes. Je ziet het voor je. Puppy’s scharrelen rond en onder de tafel of er nog iets van de tafel valt dat ze kunnen eten.
En nu breekt Jezus. Het is alsof Hij in zijn hart, in zijn liefde geraakt wordt door de woorden van de vrouw. “Je hebt een groot geloof; je verlangen wordt ingewilligd.” De dochter geneest!
Misschien hebt u het wel eens gezien. Een ouder met lastige, zeurende kinderen in de supermarkt. Ze willen chips! Tien keer klinkt er “nee!”. Maar papa of mama zien dat ander winkelpubliek geïrriteerd toekijkt. En ze gaan door de knieën. Één zakje dan.
Maar misschien kennen we het ook wel wat serieuzer. Afspraken maken met je kinderen. Je mag dit, je krijgt dat. Natuurlijk perfect als je consequent bent. Maar er zijn momenten, omstandigheden dat iedere ouder ziet: maar nu krijgt ze toch iets meer. Inconsequent? Ja, maar wel de inconsequentie van echte liefde.
We horen vandaag over de inconsequentie van Gods liefde of misschien wel over de uiterste consequentie van Gods liefde. Als het bij ons mensen al zo is dat echte liefde niet door regeltjes en afspraken te beteugelen is, hoeveel meer dan bij God. God, Jezus, zijn niet van steen. Ze zijn werkelijk op ons mensen betrokken. Ons bidden komt echt bij God aan. Hij laat zich door zijn mensen raken. Zeker, het is niet wij vragen - Hij draait, maar nooit onverschilligheid.
De Kananese vrouw maakt Jezus duidelijk dat Hij de deur naar de niet-Joden moet openzetten. Zij – wij dus! - hebben Hem ook nodig.
Het is niet verkeerd om consequent te zijn in je woorden en daden, maar vasthouden terwijl je eigenlijk weet dat het anders moet en kan, is onzinnig. Het is groots om van mening te veranderen als je tot een ander inzicht komt. Dat geldt voor ons, dat geldt in ieder geval voor Jezus.
We vieren vandaag de oneindige liefde van God die in Jezus zichtbaar is geworden.