Volgens het Diabetes Fonds consumeren Nederlanders per persoon gemiddeld 14 suikerklontjes per dag en ruim 20 kilo toegevoegde suikers per jaar. Bij kinderen is de gemiddelde toegevoegde suikerinname per dag zo'n 73 gram toegevoegde suikers (18 suikerklontjes). Tijd om meer te leren over het goedje waar we zó dol op zijn.

suiker mythes ontkracht

Wist je dat suiker niet per definitie ongezond voor je is? Je hebt suiker nodig om te kunnen denken en bewegen. Te veel suiker kan wél slecht zijn voor je lichaam en zorgen voor overbelasting van je alvleesklier, overgewicht en diabetes type 2. Maar dit is nog lang niet alles. Er bestaan nog meer aannames over suiker die lang niet altijd kloppen. 

1. Er is geen bovengrens voor de inname van (toegevoegde) suikers  

Dat komt omdat er ook suikers zitten in producten die wél gezond voor ons zijn, zoals fruit, groenten en zuivel. Deze producten zijn gezond omdat er nuttige voedingsstoffen in zitten zoals vitaminen, mineralen en vezels. 

Het advies van de European Food and Safety Authority (EFSA) is daarom om de inname van toegevoegde en vrije suikers, die in producten zitten die we niet nodig hebben voor onze gezondheid, zoveel mogelijk te beperken.  

Verhalen van Spraakmakers: Verleidingen weerstaan

Suikertaks, minimumleeftijd voor snackbarbezoek, een verbod op reclames voor ongezond eten. Allemaal voorstellen van de laatste tijd om ongezond eten minder verleidelijk te maken. Maar waarom zouden mensen dat zelf niet kunnen?

Luister hier!
Suiker mythes ontkracht - verleidingen weerstaan

2. Er zijn geen goede of slechte suikers  

Suiker is suiker. Keuringsdienst van waarde zocht uit dat je lichaam geen onderscheid maakt tussen suiker uit bijvoorbeeld dadelstroop, kokosbloesem, ahornsiroop en geraffineerde suiker. Het is ook niet zo dat er veel meer vitamines en mineralen in bijvoorbeeld ahornsiroop zitten dan in gewone suiker. Het gaat hooguit om kleine sporen van vitamines en het bevat nagenoeg evenveel calorieën. De enige reden om suiker te vervangen door bijvoorbeeld dadels, is voor de smaak.  

3. Suiker is niet verslavend  

Het is niet gek dat er vaak wordt gedacht dat er zoiets als een suikerverslaving bestaat. Je lichaam zet suikers om in energie en je brein maakt dopamine aan, waardoor eten het eten van zoetigheden ons een fijn gevoel geeft.

Toch is suiker niet verslavend volgens het Voedingscentrum en het Diabetes Fonds. Want waar je bij het afkicken van een alcohol- of rookverslaving afkickverschijnselen kunt krijgen, is dit bij suiker niet het geval. Ook heb je van de stof suiker niet steeds meer nodig om hetzelfde fijne gevoel te ervaren. Dit is bij drugs bijvoorbeeld wel het geval. 

 

* In het artikel houden we de informatie van het Voedingscentrum, European Food Safety Authority en het Diabetes Fonds aan. 

Kook bewust met suiker

Honger gekregen? Kies dan eens uit onderstaande recepten, waarbij de chefs van BinnensteBuiten bewust omgaan met (toegevoegde) suikers.

Soesjes met chocoladedip zonder geraffineerde suiker

Super lekker, deze soesjes zonder geraffineerde suiker, maar met een speciale chocoladevulling (ook nog eens laag in suiker) en dadels van chef Ramon Brugman.

Bekijk het recept hier
Soesjes met chocodip - suiker mythes ontkracht

Açaibowl met rawnola

Ontbijt als een koning! Sharon de Miranda maakt een heerlijke açaibowl met rawnola, cacaonips én zelfgemaakte mueslirepen.

Bekijk het recept hier
3 mythes over suiker ontkracht

Chocolade taart met kokos en fruit

Een verrukkelijk taartje van chef Nadia Zerouali, laag in suikers en bovendien een plaatje om te zien! Pure chocolade, vers seizoensfruit, blanke amandelen, ahornsiroop, zoete rode bietjes voor de kleur en frisse geraspte sinaasappel en kokos. 

Bekijk het recept hier
recept suiker mythes ontkracht chocoladetaart

Meer weten over eten?

Abonneer je op de nieuwsbrief Aandacht voor eten.

BinnensteBuiten Alain Caron