Verschillende onderzoeken tonen aan dat het mentale welzijn van jongeren achteruitgaat. Daarom gaat KRO-NCRV in gesprek met experts en de jongeren zélf. Samen met andere organisaties organiseerden we een inspirerende dag. Honderd studenten ontwikkelden innovatieve mediaconcepten over mentale gezondheid.

Het is een creatieve dag op de Fontys Hogeschool in Tilburg. Daniëlle Arets, Lector aan de school, legt uit waar haar Journalistiekstudenten mee bezig zijn op de dag die georganiseerd wordt door KRO-NCRV's dossier Druk!, NPO Innovatie, ROC Tilburg en de Fontys Hogeschool.

Daniëlle Arets: ‘Hier werken honderd studenten de hele dag aan nieuwe mediaconcepten rondom het thema mentale gezondheid. Aan het einde van de dag presenteren ze die concepten en dan zullen er een aantal uitgewerkt worden voor de publieke omroep.’

‘We zien dat jongeren bepaald nieuws gaan mijden'

Daniëlle Arets, Lector aan de Fontys Hogeschool

Leuk en belangrijk

Niet alleen leuk, maar ook hard nodig, vindt Daniëlle Arets. ‘We zien dat jongeren bepaald nieuws gaan mijden. Voor ons als opleiding is het belangrijk om die generatie mentaal fit te houden.’

Ook ziet ze een belang voor de journalistiek. ‘Het is belangrijk om grip te krijgen op die thema’s. Om ervoor te zorgen dat we ook nieuws blijven maken wat aansluit op de behoefte van jongeren. Vandaar dat we het thema ‘mentale gezondheid’ agenderen.’ 

Druk! Hackaton
1 min 52 s
Deze video op je eigen site plaatsen

Pitchen voor de jury

De studenten gaan in groepen aan de slag met de mediaconcepten. Het hoogtepunt? De pitches aan de jury. Presentator Sosha Duysker kondigt de groepen één voor één aan. Ze hebben dan drie minuten de tijd om de pitch te doen. 

Eén van de juryleden is Sandra Hilster, mediadirecteur van KRO-NCRV. ‘Iedereen winnaar, maar eentje sprong eruit. Ook in vorm en pitch, maar ook op alle andere criteria. En dat was toch wel: Uit de put.'

Daar gaan we vast meer van horen…

Druk!

KRO-NCRV wil als maatschappelijke mediaorganisatie de wereld mooier maken. Daar hebben we onze jongere generaties hard bij nodig. In ons dossier Druk! spreken we met experts én de jongeren zelf. Waar gaat het mis? En waar liggen de oplossingen?

Drie personen voor een groene tegelmuur