De focus op de toetsscores veroorzaakt stress bij kinderen, zien leraren. Deze toetscultuur leidt tot veel stress en ongelijke kansen voor kinderen, stelt GroenLinks-kamerlid Lisa Westerveld. Ze vraagt minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) om in te grijpen en stelde daarom dinsdag 4 april mondelinge kamervragen naar aanleiding van onderzoek door Pointer.

Trainen voor toetsen, zoals die van Cito, is volgens minister Dennis Wiersma (Onderwijs) zeer onwenselijk. Tóch doen ouders het. Waar komt toch die druk op de basisschooltoetsen vandaan? Daarover ging de uitzending van Pointer op zondag 2 april. Ook zette Pointer samen met DUO Onderwijsonderzoek & Advies een vragenlijst uit onder 400 bovenbouwleerkrachten over de toetscultuur.

Prestatiedruk en stress horen niet op basisschool
Steeds meer toetsen in groep 5, 6, 7 en 8 tellen mee bij het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. De druk om goede cijfers te halen is compleet doorgeslagen, betoogt parlementariër Lisa Westerveld, en de groei van schaduwonderwijs vergroot de ongelijkheid tussen leerlingen. Ze wil dat Wiersma de toetscultuur aanpakt en het "steeds grotere monster" van de bijlesindustrie een halt toeroept. Bizarre prestatiedruk en stress horen niet thuis op de basisschool, beaamt de minister. Scholen kunnen de voortgang van leerlingen ook met minder toetsen meten. Extra hulp moet bovendien op school plaatsvinden én van school komen. Wiersma wil duidelijker kaders gaan stellen voor toetsdruk en de rol van bijlesbureaus.