Ondanks de ophef over de ‘antihomoverklaring’ van reformatorische basisscholen twee jaar geleden, is er weinig veranderd. In hun meest recente online schoolgidsen en identiteitsprofielen keuren 36 van de 161 scholen seksuele relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht nog steeds af. Dat zijn er meer dan twee jaar geleden, blijkt uit onderzoek van Pointer

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wil de scholen nog scherper controleren. “De zorgen hierover zijn afgelopen jaren niet afgenomen.” 

Antihomoverklaring

De zogenoemde ‘antihomoverklaring’ van reformatorische basisscholen die ouders moeten ondertekenen zorgde twee jaar geleden voor veel ophef in het parlement en de media. Slob, destijds minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs, kwam onder vuur te liggen omdat hij in de Tweede Kamer uitlegde dat scholen volgens de geldende wetten de vrijheid hebben om in indentiteitsverklaringen homoseksualiteit af te wijzen. Onder druk van de Kamer kondigde hij een dag later alsnog aan onderzoek te gaan doen naar de scholen en eventueel boetes op te leggen als ze zich niet aan de wet houden.

Onderzoek

Ondanks de ophef is er weinig veranderd, blijkt uit nieuw onderzoek van Pointer. Stonden twee jaar geleden 29 van de 163 reformatorische scholen met een online schoolprofiel of een soortgelijk document afwijzend tegenover homoseksuele relaties of het homohuwelijk, nu zijn dat er 36 van de 161. “Seksualiteit heeft in de Bijbel te maken met het vormen van een onverbrekelijke verbintenis in een huwelijk tussen één man en één vrouw, en krijgt in het licht hiervan een plaats”,schrijft het merendeel van deze scholen. 

‘Veilig op school?’ 

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) onderzocht de identiteitsverklaringen in 2020 en 2021 en kwam geen inhoud tegen die in strijd is met de wet. “Expliciet homoseksualiteit afwijzen mag niet”, zegt een woordvoerder van het ministerie. “Er zijn passages in identiteitsverklaringen die an sich niet (evident) in strijd met wet- en regelgeving zijn, maar die wel duiden op risico’s. Bijvoorbeeld de passage die is genoemd.”  

Het ministerie wil in die gevallen, waarbij de verklaring niet (evident) in strijd is met de wet maar wel risico’s worden gesignaleerd, scherper kijken hoe de identiteit van de school in de praktijk tot uiting wordt gebracht. 

Lees hier het onderzoek van Pointer verder.