Je ziet het overal: 1+1-acties. Koop één product, krijg er één gratis. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Kunnen winkels écht zoveel weggeven, of betalen we de prijs op een andere manier? Keuringsdienst van waarde onderzoekt de typische Hollandse koopjescultuur.

Waarom zijn er zoveel 1+1 gratis-acties? 

Voor drogisterijen is 1+1 gratis meer dan enkel een leuke aanbieding. Volgens onderzoeksbureau Circana haalden drogisterijen in 2023 bijna 60 procent van hun omzet uit aanbiedingsacties.

Nederlanders zijn inmiddels zo gewend aan acties dat het een slimme manier is om klanten aan zich te binden. Als jouw favoriete shampoo regelmatig in de aanbieding is, blijf je terugkomen. En dat maakt het lastiger om over te stappen naar de concurrent. 

Retail-expert Paul Moers legt uit waarom deze acties zo populair zijn: ‘Wij Nederlanders zijn gek op kortingen. Het geeft ons een goed gevoel.’ Maar dat gevoel heeft wel een prijskaartje. De kosten van die acties worden namelijk slim doorberekend. Fabrikanten en winkels zijn namelijk echt niet zo vrijgevig als het lijkt.  

Hoe werken kortingsacties precies?

Grote bedrijven als Unilever en Nestlé financieren kortingsacties om klanten te binden. ’Voor hen is 1+1 gratis een manier om marktaandeel te winnen. Als jij hun shampoo kiest, is de kans groot dat je de volgende keer weer diezelfde shampoo koopt, ook als-ie niet in de aanbieding is,’ zegt retail-expert Paul Moers. 

Daarnaast stimuleren deze acties om meer te kopen dan je nodig hebt. Waar je normaal één fles shampoo zou kopen, neem je er nu twee. En met een volle voorraadkast komt de fabrikant niet in de problemen: hun omzet stijgt alleen maar. 

Retail-expert Paul Moers legt uit: ‘Het lijkt alsof je iets cadeau krijgt, maar de kosten worden altijd doorberekend. Het is een slim systeem, maar de consument betaalt altijd.’

Duitsland doet niet aan korting

Neem opzetborstels voor een elektrische tandenborstel. Acht opzetborstels van het A-merk kosten bij een Nederlandse drogist 47 euro. Voor dezelfde borstel betaal je in Duitsland nog geen 20 euro. Zelfs met een 1+1 actie kan het zijn dat je als Nederlandse consument meer betaalt. 

Bij onze oosterburen heerst er veel minder een kortingscultuur, en dat komt de portemonnee van de consument op de lange termijn alleen maar ten goede.

De keerzijde van de koopjescultuur

De constante stroom van kortingen heeft gevolgen voor het koopgedrag van mensen: veel mensen wachten met kopen tot er een actie is. Het resultaat? We raken gewend aan lage prijzen en zien de volle prijs betalen als iets vreemds.
 
Al die kortingsacties hebben ook een keerzijde. Volgens Retail-expert Paul Moers zijn ze niet duurzaam: ‘Deze acties leiden tot overconsumptie en verspilling. Het lijkt een koopje, maar uiteindelijk kost het ons allemaal meer. Zowel financieel als ecologisch.’

Wie betaalt die gratis fles? 

Die tweede fles shampoo die je gratis krijgt, is nooit écht gratis. De kosten worden verrekend via de standaardprijs van een product, of door je meer producten aan te smeren dan je daadwerkelijk nodig hebt.
 
Fabrikanten weten dat Hollanders dol zijn op koopjes en spelen daar handig op in. Uiteindelijk zijn het vooral de fabrikanten en retailers die gebaat zijn bij deze acties. Denk daar aan de volgende keer dat je 6 flessen shampoo koopt omdat je denkt dat het een goede deal is.

Meer van Keuringsdienst van waarde weten?

Schrijf in je voor de nieuwsbrief Groener eten & leven. Al duizenden mensen gingen je voor!

Keuringsdienst van waarde - Ersin - Olijfolie