Op deze manier probeert de supermarkt je te slim af te zijn

Verpakkingen met minder inhoud voor dezelfde prijs verkopen: het blijkt een slimme truc van fabrikanten om de stijgende grondstofprijzen te compenseren. In de Nederlandse supermarkten komt ‘krimpflatie’ steeds vaker voor, waarschuwt De Consumentenbond.

Wat is krimpflatie?

Krimpflatie is een oude truc van producten om te prijzen niet te hoeven ophogen als de inflatie oploopt. Producenten behouden de voor de consument bekende prijs van een product, maar verminderen de hoeveelheid. Eigenlijk is het een soort verborgen prijsverhoging die je van een gemiddeld jurist geen misleiding mag noemen, maar toch voel je je als consument genept op het moment dat je bij het bakken van een taart ineens honderd gram tekortkomt.

Denk jij wel eens: 'Hier zat vroeger toch meer in?'
  1. Ja 100% (37 votes)
  2. Nee 0% (0 votes)

Van minder plakken kaas tot minder zonnebrand

In de supermarkt – maar zeker ook daar buiten – zijn op dit moment al genoeg voorbeelden te vinden. Zo zit er in een gemiddeld pak kaas nog maar zes plakken, terwijl dat er eerst acht waren. Een zak tuinbonen ‘krimpt’ van 400 gram tot 300 gram. Met een fles wasmiddel, eerst goed voor twintig wasjes, was je er nu eentje minder. Op elke afdeling in de supermarkt of de drogisterij kom je wel producten tegen waar krimpflatie is toegepast: van bakmeel tot kaas, van vruchtensiroop tot kauwgom en van vitaminepillen tot aan zonnebrand.  

Retaildeskundige Paul Moers zegt bij RTL Nieuws dat er steeds meer producten zijn waarop krimpflatie wordt toegepast. “Je wordt onbewust bij de neus genomen als het aantal wasbeurten van een bepaald middel opeens van 30 naar 28 gaat of de inhoud 10 procent minder is.’’

Meer weten over je eten?

Schrijf je dan in voor de Eerlijker eten nieuwsbrief.

Babybietjes keuringsdienst van waarde