"Dit is een stap in de juiste richting, maar het is nog maar een begin", schrijft Khadija Rizvi op haar Instagramaccount. De journalistiekstudent uit Engeland wordt woedend als ze een kijkje neemt op de website van modemerk SHEIN, vertelt ze aan Teen Vogue. "Ik scrolde door hun website in de categorie tapijten en kwam deze gebedsmatjes tegen die verkocht werden als decoratie." Het schiet haar in het verkeerde keelgat en de 24-jarige pakt de strijdbijl op.
Religieuze toe-eigening
Khadija groeit op in een Pakistaanse familie en wordt grootgebracht in een omgeving waar gebedsmatjes heilig zijn. Maar dat respect voor haar geloofsovertuiging zag ze niet terug op de site van het modemerk, vertelt ze aan Teen Vogue. De tapijten worden onder andere gebruikt voor salontafels en voor huisdieren, leest Khadija in de comments op de site. "Ik was woedend", zegt de journalistiekstudent. Op een aantal tapijten ziet ze de Kaäba afgebeeld, een belangrijk symbool binnen de Islam. "Religieuze toe-eigening", zo bestempelt ze de verkoop en ze besluit om haar woede op social media te delen.
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Khadija Rizvi (@s.khadija.r) op 2 Jul 2020 om 7:42 (PDT)
Ook op Instagram uit ze haar kritiek, en dat bleef niet onopgemerkt… "Ik had niet verwacht dat mijn post zoveel teweeg zou brengen. Ik deelde mijn verontwaardiging en het blijkt dat tienduizenden mensen hetzelfde denken", laat ze weten. Het bericht verspreidt zich als een olievlek en vindt ook een weg naar Nabela Noor, een Amerikaanse mode-influencer en inclusiviteitsactiviste.
This is unacceptable. @SHEIN_official is selling Islamic prayer mats & calling them “floral trim carpets.”
I’ve reached out to the brand directly asking them to remove + to have a dialogue on why this is wildly offensive.
Will update with their response. pic.twitter.com/zktW90VnBQ— Nabela Noor (@Nabela) July 3, 2020
Het zet zoden aan de dijk, vertelt Nabela Noor. "Ik postte de acties van Khadija op mijn sociale mediaplatforms, die zich als een lopend vuurtje verspreidden." De influencer laat het niet bij een uiting op social media zitten, maar neemt ook contact op met het modemerk (en met succes).
UPDATE with statement from @SHEIN_official.
I will continue the convo with their Head of Brand who I am in contact with + have been having a dialogue with on this.
Small wins towards more inclusion + diversity within brands & more respect for all communities as a result. pic.twitter.com/pZgxzmrKWT— Nabela Noor (@Nabela) July 5, 2020
Khadija Rizvi is blij met de steun van Nabela, laat ze weten. "Het is niet acceptabel om een willekeurig geloof uit te kiezen en met bijbehorende betekenisvolle items aan de haal te gaan." Khadija begrijpt dat consumenten en verkopers zich niet altijd realiseren dat de gebedstapijten een belangrijke religieuze betekenis hebben. Ze vindt het daarom belangrijk dat verkooppunten producten op een juiste manier aanprijzen en labelen, zodat zowel consument als verkoper bewust zijn van de betekenis van een product.
Hoogleraar antropologie Mariam Durrani, die onderzoek doet naar Pakistaans-erfgoed, moslimjongeren, ras en migratie, vindt dat de religieuze waarde afneemt als zo’n religieus product massaal wordt geproduceerd. "De Kaäba heeft een bijzondere betekenis", zegt Durrani. "Maar het wordt steeds meer een abstracte zwarte doos in het midden van een tapijt, zonder voorkennis of context."
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Khadija Rizvi (@s.khadija.r) op 5 Jul 2020 om 3:04 (PDT)
Modemerk SHEIN is per direct gestopt met de verkoop van de gebedstapijten en heeft een speciale commissie opgericht bestaande uit medewerkers met verschillende culturele achtergronden en religies. Een doorbraak, vindt mode-influencer Nabela Noor. "Dit incident is het bewijs dat onze stemmen de kracht hebben om échte verandering teweeg te brengen. We moeten onze stem blijven gebruiken."