Op Facebook ziet iedereen de wereld vanuit zijn eigen ‘informatiebubbel’. En dat is jammer. Want als je alleen maar gelijkgestemden op sociale media volgt, krijg je amper nog een tegengeluid te zien. We leven allemaal in ons eigen wereldje, en dat is helemaal niet goed.
In dit artikel van NRC waarschuwen wetenschappers dat deze verkokering leidt tot polarisatie in de samenleving. Ook vanuit grote techbedrijven als Google, Twitter en Apple krijgen we steeds vaker berichten voorgeschoteld op basis van informatie die zij hebben verzameld over onze persoonlijke voorkeuren. Zo leven we allemaal in onze eigen informatiebubbel.
Ieder zijn eigen filter
Het nieuws gaat net als alle andere posts op social media ook door deze gepersonaliseerde filter. We zien daardoor altijd de actualiteiten die we interessant vinden, maar de filter houdt ook een heleboel nieuws tegen dat niet bij onze interesses past. En dat beïnvloedt onze kijk op de wereld. Zo kon het bijvoorbeeld dat Hillary-fans niet goed in de gaten hadden hoe populair Trump was. Simpelweg omdat zij de berichten daarover niet te zien kregen.
De filter houdt nieuws tegen dat niet bij onze interesses past. En dat beïnvloedt onze kijk op de wereld.
En dit is een probleem, want studies tonen aan dat mensen die nooit uit hun bubbel komen extremere ideeën ontwikkelen en minder tolerantie kunnen opbrengen voor afwijkende meningen.
Breek uit die bubbel
Tijd om uit de bubbel te breken dus! NRC-journalisten Reinier Kist en Lineke Nieber spraken ‘bubbelbrekers’ over hoe zij dat doen. Het lijkt erop dat de behoefte aan wederzijds begrip groot is, want in een halve dag tijd kregen ze tientallen reacties op hun oproep.
De bubbelbrekers vertellen hoe moeilijk het is een serieus debat aan te gaan op sociale media, dat hun zoektocht lang niet altijd tot toenadering leidt en ook: hoe confronterend het kan zijn om jezelf te laten overtuigen.
Maar, let op, begrip voor andermans standpunten leidde in sommige gevallen wel tot nieuwe overtuigingen!
Mensen die nooit uit hun bubbel komen, hebben minder tolerantie voor afwijkende meningen
Moeilijk inleven
Advocaat Bart Wernik (29), bijvoorbeeld, kon zich moeilijk inleven in feministen, maar nu hij feministen op Twitter volgt, begrijpt hij vrouwen beter die zich storen aan opmerkingen over hun uiterlijk. En Edwin van der Veer veranderde van mening over Zwarte Piet. Na een ‘pittig gesprek’ met iemand van de Black Lives Matter-beweging is hij nu ‘pro verandering’.
Uit je linkse bubbel
En omgekeerd kan het ook. Zo dook de Volkskrant columnist Asha ten Broeke (link) drie dagen uit haar linkse bubbel en betrad ze de informatiebubbel van rechts Nederland. Na drie dagen gaf ze aan een nieuw begrip voor hun standpunten te hebben.
Lees de ervaringen van de andere ‘bubbelbrekers’ in het onderstaande artikel van de NRC. Vergeet ook niet het kader naast het stuk met vier simpele handelingen om zelf uit je informatiebubbel te breken.