Het is weer zover: het Eurovisie Songfestival begint! Voor de liefhebbers een heerlijke week vol glitter, glamour en vrolijke deuntjes. Maar ook als je de muziek niet om aan te horen vindt, kan dit festival interessant zijn. Tussen de hoge (valse) noten door struikel je namelijk over snoeiharde geopolitiek!
Trouw-journalist Joris Belgers onderzoekt de (politieke) achterkant van het festival in dit fascinerende artikel. Ga er even voor zitten en betreed de wereld van het Songfestival.
Hoe zat het ook alweer
Het Eurovisie Songfestival is het grootste muziekfestival ter wereld. Het wordt uitgezonden door de European Broadcasting Union (EBU), de organisatie waar alle deelnemende landen lid van zijn. Sinds 1956 zitten we elk jaar voor de buis om te genieten van dit bombastische muzikale spektakel.
De laatste jaren heeft het festival in Nederland weer wat elan gekregen door sterke optredens van Anouk, The Common Linnets, en Douwe Bob. Daarvoor was het Songfestival jarenlang volledig in de marges geraakt.
(A)politieke optredens
Maar onderschat de kracht van het festival niet. Voor veel landen is het Eurovisie Songfestival “een enorme prestigestrijd’’. Hoewel de EBU wanhopig probeert om politiek buiten de deur te houden, zijn de (diplomatieke) schandalen talrijk en vaak veelzeggend over de onderlinge verhoudingen binnen Europa.
Stockholm 2016
Dat het Eurovisie Songfestival dit jaar in Kiev is, heeft namelijk een kleine culturele oorlog ontketend tussen het gastland en Rusland. De winst van Oekraïne vorig jaar zette kwaad bloed bij Rusland. De zangeres won met een liedje over haar familiegeschiedenis op de Krim. En dat ligt zeer gevoelig.
Terug naar Kiev
De winst van Oekraïne is de reden dat het circus dit jaar in Kiev neerstrijkt. De soap tussen Rusland en het gastland is er niet minder op geworden. Rusland doet dit jaar zelfs helemaal niet mee. Oekraïne heeft namelijk in maart de Russische inzending, Yulia Samoylova, opgezadeld met een driejarig inreisverbod.
De 28-jarige Yulia Samoylova gaf een jaar eerder een optreden op de Krim. En dat was illegaal, zegt Oekraïne. Samoylova had geen toestemming om het land in te komen. Bemiddeling van de EBU mocht niet baten. Rusland besloot zich terug te trekken en het Songfestival niet meer uit te zenden.
Achter de glitter en glamour
Zo zie je maar dat achter de façade van het grootste muziekspektakel ter wereld, geopolitiek de toon voert. Voor het volledige verhaal en de (mogelijke) verklaring dat Rusland aanvankelijk een zangeres in een rolstoel naar het Eurovisie Songfestival wil sturen, lees je als je op de link hieronder klikt.