Een hittegolf raast het land over en thuiswerkers hebben het warm: we grijpen massaal naar de ventilator en meer werknemers verplaatsen naar koele kantoorpanden. Zorgt dat voor meer mensen in het OV? En hoe zit het nu precies met de verspreiding van het coronavirus in het openbaar vervoer? The New York Times legt het uit!
Een treincoupé vol met mensen samengeperst als een blik vol sardientjes: inmiddels kunnen we het ons haast niet meer voorstellen. Tijdens de crisis heeft bijvoorbeeld 60 procent van de forenzen hun NS-abonnement (tijdelijk) stopgezet. En hoewel veel mensen het OV nog zo veel mogelijk mijden en de drukte niets is in vergelijking met het pre-coronatijdperk, zitten de treinen stukje bij beetje steeds wat voller.
Luchtcirculatie en het gevreesde virus
Hoe zorgen we dat het openbaar vervoer geen brandhaard wordt van nieuwe virusbesmettingen? En hoe draagt de luchtcirculatie in het OV bij - of juist niet - aan de verspreiding van het virus? In de Amerikaanse metro werkt het als volgt:
De lucht in de metro's wordt gerecycled, schrijft de Amerikaanse krant. "75 procent van de lucht die je inademt in de metro is 'gerecyclede' lucht. De andere 25 procent komt van buiten."
De lucht wordt om de 3 minuten en 20 seconden ververst
De ventilatieroosters zuigen continu lucht naar binnen en filteren de lucht, om deze vervolgens weer de coupé in te sturen. "De meeste coupés hebben twee ventilatie units die ervoor zorgen dat de lucht om de 3 minuten en 20 seconden volledig wordt ververst."
Hoe werkt zo'n filter?
Eigenlijk precies zoals je denkt. De filters blokkeren deeltjes die in de lucht rondzwerven, voordat de lucht de coupé in wordt gestuurd. "Maar de filters blokkeren niet alles, sommige virusdeeltjes kunnen er doorheen glippen", schrijft The New York Times.
Wél of géén mondmasker?
Dat zweten achter je mondmasker, wat levert dat precies op? Zoals bovenstaande foto uitlegt, een heleboel! De witte deeltjes stellen de nies voor. "In de simulatie mét mondkap, ontsnappen grotere deeltjes aan de zijkant van het masker en vallen deze naar beneden. De kleinste deeltjes blijven rondzweven in de lucht." Daar doet het ventilatie systeem weer haar werk: de deeltjes worden opgevangen en via het filter teruggestuurd.
In de simulatie zónder masker gebeurt iets anders. "Veel meer deeltjes belanden op de grond rondom de passagier en meer deeltjes blijven hangen in de lucht. Ook die worden via het filter teruggestuurd. Maar, het ventilatiesysteem stuwt lucht midden door de coupé en niet via de grond."