Verveling, thuiswerken en het coronatijdperk gaan voor veel mensen hand in hand. Maar misschien is die verveling wel helemaal niet zo erg. Het kan zelfs heel bevorderlijk zijn: je creatieve brein wordt namelijk gestimuleerd. Dus, omarm het niks doen, laat de verveling toe en je onderbewustzijn gaat haar eigen weg.

Telefoon op het toilet

Verveling verdwijnt

In onze huidige maatschappij zijn we constant bereikbaar en we ontvangen de hele dag prikkels. Verveling is bijna een uitgestorven fenomeen. Tijdens het wachten op de trein: even snel je mail checken. Kijk je rond in de wachtkamer bij de tandarts: menig mens speelt nog even een potje Candy Crush. Een korte wandeling met de hond: een enkeling die het huis verlaat het huis zonder oortjes, om onderweg even een podcast of muziek te luisteren. Wat doet dat met je brein? Zou het niet gezond zijn om ons af en toe eens stierlijk te vervelen?

Alleen met je gedachten

Op díe vraag vond journalist Manoush Zomorodi antwoord in de maanden na haar bevalling. Van een druk leven als journalist viel ze in de de rol van moeder, met een baby die enkel in een wiegende kinderwagen in slaap valt. En dat was het punt waar de verveling om de hoek kwam kijken. Drie maanden lang liep ze iedere dag vijftien tot twintig kilometer achter de buggy aan. Wandelend met haar eigen gedachten. 

Op de momenten dat je je verveelt wordt er een ander netwerk in je brein wakker geschud

TEDTalk

En juíst op die momenten dat ze niets anders deed dan achter de wagen aanlopen, werden de ideeën stuk voor stuk geserveerd. Hoe zit dat? Om daarachter te komen ging Zomorodi in gesprek met psychologen en neurowetenschappers. Op de momenten dat je je verveelt wordt er een ander netwerk in het brein wakker geschud: de zogenaamde default mode. Een soort automatische piloot van het lichaam. Maar, op het moment dat je lichamelijk overschakelt naar een automatische stand, gaat je brein aan het werk.

Lees ook

Nieuwe verbindingen in het brein 

Allerlei gedachten en ideeën in de hersenen die normaal gesproken niet met elkaar verbonden zijn, kunnen aan elkaar worden gekoppeld op het moment dat je brein overschakelt naar deze modus. Best handig, toch? 

Van om de drie minuten wisselen van taak, naar om de 45 seconden

Neurowetenschapper Gloria Mark legt het verder uit: "Op de momenten dat wij naar ons idee 'hard werken', zijn we vaak met vier of vijf dingen tegelijk bezig. En dat blijkt weinig op te leveren voor je productiviteit. Door verschillende taken door elkaar te doen, ben je in je brein constant aan het wisselen tussen systemen. Om maar even aan te geven hoe veel we tegenwoordig afgeleid zijn: vroeger wisselde men gemiddeld om de drie minuten van taak, tegenwoordig wisselen we iedere 45 seconden. Onze mail checken we gemiddeld 74 keer per dag en op de computer schakelen we per dag 566 tussen verschillende taken." Niet echt bevorderlijk voor de rust in je brein, die juist de creativiteit aanwakkert. 

De digitale wereld is onze grootste afleiding 

We kunnen stellen dat de digitale wereld een van de grootste afleidingen vormt in ons leven. Laat die wereld nou net de gehele dag binnen handbereik toegankelijk zijn. Je telefoon geeft je constant toegang tot allerlei verslavende apps, die je bij iedere melding verleiden om toch even te kijken wat er online gebeurt. Hoe vaak heb je niet automatisch je telefoon in je handen zonder reden? Hoe vaak ben je geneigd om toch even van je boek op te kijken wanneer je telefoon begint te trillen? Komt het nog wel eens voor dat je je telefoon thuis laat als je een blokje om gaat? Uit onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders de telefoon meeneemt naar het toilet... Zelfs daar is dus geen ruimte meer om even alleen te zijn met je eigen gedachten, en je creativiteit op zijn beloop te laten.

Een derde van de Nederlanders neemt de telefoon mee naar het toilet

Drugsdealers noemen de klant gebruikers (maar techneuten ook) 

Gebruikers... de enige sectoren die hun klanten zo noemen zijn drugsdealers en technici. Best bijzonder, viel Zomorodi op. Eigenlijk is de verklaring voor dit gegeven heel simpel: beiden markten werken met een verslavend product. De klant wil meer en meer, je raakt verslaafd en voordat je het in de gaten hebt behoor je tot de gebruikersgroep. 

Misschien een goed idee om je telefoon wat vaker in de hoek te gooien. Aanschouw de verveling als vriend, in plaats van vijand. Dat voelt in het begin vast onwennig, maar voor je het weet borrelt de weggestopte, kinderlijke creativiteit naar boven en ben je ideeën aan het uitwerken waarvan je niet meer wist dat je het in je had.