Beeld & Geluid, Universiteit Maastricht, Trollrensics en het datajournalistieke platform Pointer van KRO-NCRV starten een onderzoek naar aanbevelingsalgoritmen om inzicht te krijgen in de verspreiding van desinformatie onder jongeren. Want jongeren brengen veel tijd online door. De algoritmen op social media platformen bepalen in grote mate wat ze te zien krijgen, maar de kwaliteit van informatie die op social media circuleert is wisselend. Met het gezamenlijke project PANDORA worden een jaar lang de aanbevelingsalgoritmen onder jongeren (12 t/m 17 jaar) van social media platformen onderzocht en draagt zo bij een aan beter begrip van wat jongeren te zien krijgen.

PANDORA richt zich als eerste op gebruikersdata van TikTok-accounts. TikTok is het snelst groeiende social media platform in Nederland en het meest succesvol in het bereiken van jongeren, een kwetsbare doelgroep, die vaak nog moeten investeren in de ontwikkeling van ‘nieuwswijsheid’ (een kritische houding tegenover nieuwsmedia).

Het projectteam bestaat uit vier partners. Beeld & Geluid, dat zich al jaren inzet voor een mediawijzere samenleving coördineert het project. Pointer, het onderzoeksjournalistieke platform van KRO-NCRV, dat regelmatig onderzoek doet naar misleidende content op social media platformen. Het Education Lab van de Universiteit Maastricht, dat onderzoek doet naar kansrijke aanpakken en effecten van onderwijs. En tenslotte het internationaal gerenommeerde Trollrensics, met kennis op het gebied van onderzoek naar social media platformen en een focus op het opsporen van desinformatie, haatzaaiende posts en propaganda.