Er zijn heel veel verschillende wijnwedstrijden in de wereld. Maar hoe betrouwbaar zijn die gouden stickers? De Keuringsdienst ging een tijd geleden op pad en zette het op een rij. Want hoe zit het nu precies?
Betalen voor een prijs
Wijnproducenten betalen een bedrag om mee te kunnen doen met hun wijn. Het is niet zo dat één wijn goud wint: er vallen heel veel wijnen in de prijzen. Met zo’n sticker kan er een hogere prijs op de fles en zijn consumenten eerder geneigd tot aanschaf.
Om die reden zie je dus, na het bestuderen van een gemiddeld wijnrek in de supermarkt, dat er zoveel wijnen in de prijzen zijn gevallen.
Kleine versus grootschalige wijnboeren
Er zijn ook veel (vaak dure) wijnen die helemaal niet meedoen aan wedstrijden. Dit zijn over het algemeen wijnen van kleine boeren die zich moeilijker laten testen in competitie vanwege hun meer uitgesproken smaak.
Grote commerciële wijnmakers kunnen het zich daarentegen makkelijker permitteren om te participeren in heel veel wedstrijden. En vergroten daarmee aanzienlijk de kans om in de prijzen te vallen.
Maar welke prijzen zijn er eigenlijk allemaal binnen te slepen als wijnfabrikant? We pakken er wat prijswinnende wijnen bij en traceren de stickers naar één van de vele wijncompetities. Want hoe gaan ze daar te werk? We lichten enkele van de grotere wijncompetities voor je uit.
Decanter World Wine Awards
Dit is de grootste concours ter wereld en zit in Engeland. Elk jaar worden er zo’n 16.000 wijnen ingezonden. Ze delen de wijnen op in groepen naar prijs. Het proeven gebeurt blind en wordt gedaan door wijnexperts.
De wijnexperts geven een score van 0 tot 100 en elke wijn boven een vooraf bepaalde score krijgt een sticker. Om hoeveel wijnen dat gaat? Zo’n 70 procent van alle ingezonden wijnen behaalt een sticker.
Het begint met de sticker van goedkeuring (83-85 punten gemiddeld), brons (86-89 punten), zilver (90-94 punten) en goud (meer dan 95 punten). Daarnaast hebben ze extra onderscheidingen voor de goudwinnaars, zoals platinum en daarboven nog 'best in show'. Deze is daadwerkelijk maar voor één wijn bestemd.
Meedoen kost tussen de 10 en 75 euro, afhankelijk van de soort wijn. Maar als je de prijswinnende sticker op je wijnfles wilt plakken, moet je als wijnproducent extra betalen. Een rol van 1.000 stickers kost zo'n 70 euro.
AWC Vienna, International Wine Challenge
Het AWC in Wenen is een van de grootste concours ter wereld. In 2017 deden 12.615 wijnen uit 40 verschillende landen mee aan de competitie. Alle wijnen worden blind geproefd en er zit een schot om de tafel heen. Om lid te worden van het jurypanel moet je een officieel wijnproeftentamen hebben gehaald die voldoet aan Europese Wijnwet.
Een wijn moet op z’n minst gemiddeld 84 punten (van de 100) verdienen om een sticker te winnen, dan heb je de ‘Seal of Approval’ binnen. Bij 87 punten heb je zilver en voor een gouden sticker heb je meer dan 90 punten nodig. Hoeveel procent van de wijnen is winnaar? Tussen de 60 en 80 procent van alle wijnen valt in de prijzen.
Meedoen kost 60 euro, en om de sticker om je wijnfles te mogen plakken betaal je als wijnproducent 25 euro voor een rol van 1.000 stickers.
USA tasters guild international wine judging
De ‘tasters guild’ is een wijnconcours in de Verenigde Staten die gejureerd wordt door consumenten en niet door wijnexperts. De juryleden krijgen vooraf een spoedcursus wijnproeven, maar hebben er verder geen ervaring mee.
Ze worden wel begeleid door een adviseur die ervaring heeft met wijnproeven in een professionele setting. Deelnemende wijnen kunnen ‘Double Gold’, ‘Gold’, ‘Silver’ of ‘Bronze’ winnen.
Producenten die met meerdere wijnen meedoen, is er de ‘champion gold medal’ te winnen. Ze kunnen de trofee winnen als ze de meeste gouden medailles hebben gewonnen van alle deelnemende merken. Meedoen kost 50 euro per wijn en een rol van 1.000 stickers met het prijswinnende logo kost zo'n 25 euro.
Conclusie
Als wijnboer kun je dus bij genoeg wijncompetities terecht om je wijn in te dienen voor een prijs. De kans is groot dat je wijn in de prijzen valt, maar om het label op de fles te zetten, moet de producent wel betalen.
Het gaat dus voor een groot deel om geld. Een prijswinnende wijn is dus niet per definitie de beste. Uiteindelijk gaat het allemaal om persoonlijke smaak.