De modewereld is weer een stukje inclusiever geworden! Het lingeriemerk Lonely kiest voor een muze van 57 jaar om te laten zien dat mooie lingerie echt niet alleen voor jonge mensen is.
Mercy Brewer heet ze, en wij vinden haar kicken. Niet alleen omdat ze op de campagnefoto’s geweldige poses aanneemt - zoals die ene waarbij ze willekeurig aan haar sok trekt -, maar vooral omdat ze met deze campagne op haar 57e even een klap uitdeelt aan de stigmatiserende schoonheidsidealen van de modewereld.
Belangrijke vrienden
Ze is overigens niet alleen. We zagen Rihanna tijdens New York Fashion Week al een statement maken met de presentatie van haar eerste lingerielijn. De modellen die ze showden, waren vrouwen in alle soorten en maten. Het was één grote ode aan diversiteit. Het lingeriemerk Aerie weet inmiddels klanten weg te lokken van Victoria Secret door geen Photoshop te gebruiken en juist imperfecties te vieren. Een van haar campagnes maakt bovendien gebruik van vrouwen met een zichtbare handicap.
Het merk waar Mecy Brewer model voor staat, Lonely, komt uit Nieuw Zeeland en doet al jaren vrolijk met de diversiteits-trend mee. Niet alleen wordt haar lingerie gedragen door vrouwen in alle maten en kleuren. Het merk heeft eerder transgender vrouwen gevraagd als model, en ook vrouwen in hun campagnes gebruikt die het gevecht aangaan met kanker.
Ex-punker uit Londen
Voor de nieuwste herfstcollectie laten ze dus de lingerie showen door hun 57-jarige muze Mercy Brewer. Helemaal nieuw in de modellenwereld is ze niet. Brewer is een ex-punker uit de jaren tachtig en stond eerder al als model tussen namen als Kate Moss en Naomi Campbell. Bij uitstek twee vrouwen die juist wél heel goed bij het huidige ‘jonge’ beeld in de modellenwereld passen.
Nieuwe norm
“De beauty- en mode industries zijn zo geobsedeerd met jeugdigheid. De realiteit is dat we allemaal ouder worden, en daar zitten zoveel mooie kanten aan”, zegt Helene Morris, mede-oprichter en ontwerper van Lonely. “Nog veel te vaak is het antwoord op ‘ouder worden’ dat dit voorkomen moet worden. Wat een enorm frustrerende reactie is op iets dat zo natuurlijk en onvermijdelijk is.”
Inclusiviteit is niet zomaar meer een statement anno 2018, laat het merk zien. Het is de langverwachte nieuwe norm. Voor wie nog steeds zijn twijfels heeft, of gewoon razend benieuwd is, bekijk de campagnefoto’s met Brewer hieronder.
En zie hoe je er ook met rimpels - en hier en daar hangend vel - geweldig kunt uitzien.