Om kinderen te beschermen tegen gezondheidsschade hebben fabrikanten in Nederland afgesproken geen reclame voor ongezonde producten te richten op kinderen onder de 13 jaar. Toch ziet 40 procent van de kinderen wel junkfoodreclame. Dat komt door sociale media, waar leeftijdsgrenzen een wassen neus lijken, maar ook door het zelfregulerende systeem rondom de regels voor junkfoodreclame, laat nieuw onderzoek zien.

Onderzoek

Henri Faun van onderzoeksbureau Panteia deed het onderzoek in opdracht van voedselwaakhond Foodwatch. Welke conclusies trekt Faun, die ook voor het ministerie van Volksgezondheid een monitor bijhoudt over kindermarketing? “We zien via de monitor al jaren dat marketing voor ongezond eten kinderen ondanks de regels die er zijn, toch bereikt. In de supermarkt of bij recreatievoorzieningen, en in toenemende mate via sociale media. Het nieuwe onderzoek laat zien dat het systeem van zelfregulering van reclame daar een oorzaak van is.”

Overgewicht bij kinderen

Het systeem van zelfregulering rondom voedingsreclame en de consequenties daarvan liggen gevoelig, omdat de overheid in 2018 afspraken heeft gemaakt om het overgewicht onder kinderen terug te dringen. 16 procent van de 4 tot 17-jarigen heeft overgewicht. Bij tieners is er zelfs sprake van een verdubbeling in 30 jaar tijd. Voedingsreclame draagt bij aan overgewicht. Wetenschapper Frans Folkvord van de Tilburg University deed er onderzoek naar: “Er is een duidelijk effect dat als mensen junkfoodreclame zien, dat ze daarna ook ongezond voedsel gaan eten. En voor kinderen is dit effect het sterkst.” Consumentenorganisaties roepen daarom al jaren om strengere regels. In 2015 is zelfs de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding opgericht. Universiteiten, gemeentes, maar ook Unicef en de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde hebben zich daarbij aangesloten. Zij willen alleen reclame voor gezonde voeding voor kinderen tot 18 jaar.

Beschermen we kinderen voldoende tegen ongezond eten?

Pointer zoekt het uit! Lees hier het hele onderzoek

Meer weten over eten?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief Eerlijker eten

gewas yvon jaspers ramon brugman onze boerderij: en nu zelf