Met een gezicht vol tatoeages en lange dreads is tatoeëerder Jimi Dekker (52) een opvallende verschijning. Als tatoeëerder zet hij de eeuwenoude Molukse traditie voort. ‘Deze tatoeages zijn geen versieringen, maar boodschappen van de voorouders.'

Zoektocht naar de Molukse Roots 

Als zoon van een Molukse vader en Nederlandse moeder voelde Jimi zich altijd anders. ‘In mijn klas kreeg ik weinig aandacht. Later besefte ik dat er veel angst voor Molukkers was, vooral rond de treinkapingen.’

Zijn zoektocht naar zijn identiteit bracht hem bij Molukse tatoeages. ‘Veel Molukkers kozen Maori-tatoeages vanwege de Polynesische oorsprong, maar ik wilde de oorspronkelijke markeringen van de Alifuru ontdekken.’

Zijn roots liggen bij de Alifuru, de oorspronkelijke bewoners van Indonesië. In 2018 reisde hij daarom naar Ceram, waar hij een inwijdingsritueel onderging en toestemming vroeg aan zijn voorouders om deze traditie voort te zetten. 'Sindsdien draag ik hun markeringen op mijn gezicht.'

Jimi op zoek naar tatoeagesticks
Alifuru krijger

Symboliek en betekenis

Voor Jimi zijn deze tatoeages veel meer dan een kunstvorm, het is een manier om zijn Alifuru-identiteit uit te dragen. ‘Het is veelvoorkomend dat tatoeages op het gezicht worden gedragen. Het hoofd is het deel van het lichaam waar de meeste levensenergie zit.’ 

Daarnaast dragen de tatoeages diepe betekenissen’, begint hij zodra hij naar een foto van een oude Alifuru krijger wijst. ‘Ze ontstonden oorspronkelijk bij het koppensnellen: Als je je eerste kop hebt gesneld, krijg je bijvoorbeeld een cirkel als markering.’ 

Maar hun betekenis gaat verder. Ze geven de rol in de stam weer, markeren levensovergangen zoals volwassenheid of huwelijk, en kunnen zelfs lidmaatschap van een geheim genootschap aangeven. 

‘Deze tatoeages zijn geen versieringen,’ benadrukt Jimi. ‘Het draait niet om schoonheid, maar om betekenis. Ze worden intuïtief aangebracht op de huid en verbinden je met wie je bent en waar je vandaan komt.’

Leven met de natuur

In Nederland houdt Jimi de Molukse tradities in ere. In het bos zoekt hij naar stokjes om zijn tatoeages mee te zetten. Hij leeft zo dicht mogelijk bij de natuur. ‘De Alifuru leefden in harmonie met de natuur. Ik sta op met de zon en ga slapen bij zonsondergang. Zonder de natuur zijn we niets.’

Tussen twee werelden

Jimi beweegt zich tussen twee werelden, iets wat ook terug te zien is in zijn tattooshop. Aan de ene kant heeft hij een reguliere studio voor alledaagse tatoeages. Aan de andere kant heeft hij een spirituele ruimte vol wierook en heilig hout, speciaal voor rituele tatoeages.

Vandaag voert hij zo’n ritueel uit bij Joyce. Met een Molukse moeder en een Nederlands/Indische vader groeide ze ook op tussen twee culturen. ‘Tot mijn tiende woonde ik bij mijn moeder, daarna bij mijn oom en tante in een Molukse wijk. Ik voel liefde voor haar, maar we hebben geen contact. Dit ritueel helpt me mijn Molukse roots te omarmen.’

Het ritueel

Joyce neemt plaats op een rode mat, als onderdeel van het ritueel. Met haar oom aan haar zijde, blaast Jimi op een Tahurischelp om de voorouders symbolisch toestemming te vragen. Met zelfgemaakte tattoostokken brengt hij intuïtief het symbool aan op haar huid. 'Ik weet van tevoren niet wat er gezegd wordt. Pas op het moment dat we beginnen, krijg ik dat door van de voorouders.' 

Na afloop bespreken ze de betekenis. ‘De sirihplant op je arm symboliseert de band met je moeder. De ene tak staat voor jou, de andere voor haar. Zij stopt met groeien, maar jij groeit door, op zoek naar jezelf.’

Meer inspiratie?

Schrijf je dan in voor de KRO-NCRV inspiratienieuwsbrief

Kim-Lian van der Meij