Er is niks fijner dan je écht gezien en gehoord voelen door de mensen om je heen. Maar oprechte aandacht hebben voor een ander is in de waan van de dag nog best een uitdaging. Deze 3 tips van Zin in morgen kunnen je daarbij helpen.

‘Hoe gaat het met je?’. Misschien wel de meest gestelde vraag ooit. Maar wees eens eerlijk, hoe vaak luister je ook echt naar het antwoord? De vraag stellen is eerder een formaliteit geworden, dan dat je oprecht nieuwsgierig bent naar hoe het met de ander gaat. Echte aandacht is (helaas) een schaars goed geworden. 

En dat is ook niet zo raar. Want terwijl je vraagt hoe het met iemand gaat, ben je in je hoofd bezig met de boodschappen die nog gedaan moeten worden, al die mailtjes en appjes die je nog moet beantwoorden en het wereldnieuws dat met de dag negatiever lijkt te worden. Vind je het gek dat je dan weinig aandacht kan hebben voor een ander?

Aandacht = verbinding

Vreemd is het dus niet, jammer is het wel. Want oprechte aandacht is misschien wel het mooiste wat je een ander kunt geven. Iemand die zich écht gezien en gehoord voelt is zelfverzekerder, bloeit op en voelt zich gewaardeerd.

Oprechte aandacht is bovendien de basis voor verbinding tussen mensen. Als je voelt dat iemand belangstelling toont, in goede én slechte tijden, ben je sneller geneigd dat ook voor iemand terug te doen. Zo ontwikkel je een relatie waarin je je veilig en vertrouwd voelt en waarin je op elkaar kunt leunen. En dat kan iedereen goed gebruiken.  

'Het grootste geschenk dat je iemand kan geven is oprechte aandacht'

Richard Moss

Hoe dan?

Maar hoe doe je dat dan, echt aandacht hebben voor een ander? Deze drie tips van Zin in morgen gaan je daarbij helpen. 

Prioriteiten stellen 

Oprechte aandacht hebben voor een ander heeft allemaal te maken met prioriteiten stellen. Is je telefoon écht belangrijker dan het liefdesverdriet van je beste vriend? Moet je écht de was doen terwijl je kind met je wil spelen? En kun je een avondje Netflix écht niet een keer inruilen voor een goed gesprek met je partner? 

Wij durven te wedden dat je op de lange termijn veel meer voldoening en geluk haalt uit de momenten die je doorbrengt met je dierbaren dan uit huishoudelijke taken, WhatsApp-contact of die serie die je al drie keer gezien hebt.   

Stel vragen

Ook jij hebt vast wel eens het gevoel gehad tegen een muur te praten in plaats van tegen een echt persoon. Je vertelt een verhaal, maar iemand lijkt totaal niet geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Naar gevoel is dat hè? 

Vragen stellen tijdens een gesprek is een goede manier om oprechte interesse te tonen in iemand. Je laat daarmee merken dat je goed naar je gesprekspartner luistert en je verplaatst in iemands leefwereld. Een eenzijdig gesprek wordt zo een gelijkwaardige ontmoeting waar ruimte is om alles met elkaar te delen.

'Aandacht is de zeldzaamste en puurste vorm van vrijgevigheid'

Simone Weil

Heb oog voor de ander

‘Ogen zijn de vensters van de ziel’. Deze uitspraak mag dan wel een beetje uitgekauwd zijn, hij klopt wel. Oogcontact is een enorm belangrijk onderdeel van menselijk contact. Als je tijdens een gesprek oogcontact met iemand maakt, laat je zien dat je luistert en niet afgeleid bent door andere dingen die er in de omgeving gebeuren. 

Of iemand nou vrolijk, gefrustreerd, moe of kalm is: bijna elke emotie is in een paar ogen af te lezen. Vensters van de ziel dus. Dat helpt je om je gesprekspartner te lezen en je vervolgens in te leven in zijn of haar belevingswereld. 

Reminder

Een belangrijke reminder: oprechte aandacht tonen hoeft je geen uren te kosten. Iemand vijf minuten je volledige belangstelling geven is veel waardevoller dan een uur met iemand doorbrengen, maar er in je hoofd totaal niet bij zijn. 

Een praatje en een luisterend oor

In Zin in morgen zie je hoe de 21-jarige Thijmen oprechte aandacht heeft voor de bewoners van een woonzorgcentrum. Door een praatje te maken, een luisterend oor te bieden en leuke dingen te ondernemen, zorgt hij ervoor dat de bewoners, die allemaal alzheimer hebben, zich gezien voelen.  

Thijmen en zijn cliënten