In arme buurten zijn bijna twee keer zoveel plekken met ongezond voedsel te vinden als in rijke buurten, dat blijkt uit data-onderzoek van onderzoeksplatform Pointer. Het aantal verswinkels is hetzelfde in arme en rijke buurten. Is jouw buurt ongezond?  

Pointer analyseerde landelijke horeca- en winkelgegevens van onderzoeksbureau Locatus voor 2011 en 2021. Daaruit bleek dat er in die periode landelijk duizenden fastfoodlocaties, donutzaken, ijssalons en dönerzaken bijkwamen, terwijl het aantal verswinkels, zoals bakkers en groenteboeren, juist afnam. 

Hoe (on)gezond is jouw buurt?  

Fastfoodlocaties schieten als paddenstoelen uit de grond. In elke hoek vind je wel een snackbar of fastfoodrestaurant. Wil je weten hoe de eetomgeving in jouw buurt de afgelopen 10 jaar veranderd is?

Jouw eetomgeving

Voer de naam van jouw buurt in en bekijk hoe de eetomgeving over de jaren heen is veranderd. 

Ik ben benieuwd!

Tips voor een gezondere eetgewoontes 

Met omgevingen die steeds meer ongezonder worden, is het belangrijk om zelf aan de touwtjes te trekken. Goede voeding is de eerste en meest belangrijke stap naar een gezond leven. Het is belangrijk om dagelijks veel groente te eten. Lees hier wat groentetips voor een gezondere levensstijl!  

1. Laat kinderen ook tussen de hoofdmaaltijden door groenten proberen. Niet alleen bij het avondeten, dan zijn ze moe. 
 
Groente zit bomvol vitaminen en vezels. Je wordt efficiënt gevoed en krijgt er veel energie van. Als je geen groenten eet, dan vul je je energiebehoefte op met eiwitten, snelle koolhydraten en vet. Dit zijn producten met een hoge energiewaarde, die het lichaam snel opneemt en je al snel een hongerig gevoel geeft. De ideale verhouding op je bord is: de helft groenten, een kwart koolhydraten en een kwart proteïne.  

2. Onthoud: soms moeten kinderen wel tien of vijftien keer iets proeven voordat ze het lusten. Wees dus geduldig en word niet boos. 
 
Groenten moet je leren eten door het vaak te proberen. Uiteindelijk ga je dan wennen aan de smaak. Begeleid je kind bij het uitbreiden van gezondere voeding.  

3. Groenten zijn over het algemeen niet goedkoop. Koop het op de markt, dat is meestal voordeliger.  

4. Kinderen mogen onbeperkt groenten eten, ook als ze te zwaar zijn.

Lees hier meer groentetips! 

Drie groenterecepten  

Geïnspireerd om jezelf vol te proppen met groente? Bekijk hier een paar lekkere groenterecepten uit BinnensteBuiten. Eet gezond én smakelijk!  

Meer weten over de gezondheidskloof? Pointer is zondag 3 april om 22.10 uur te bekijken bij KRO-NCRV op NPO 2.

Welk groenterecept ga jij maken?
Choices