De mentale gezondheid van jongeren in Nederland verslechtert. Daarom volgt én onderzoekt KRO-NCRV in Dossier Druk! hoe we samen de mentale last voor deze honderdduizenden jongeren kunnen verlichten. Waarom is deze speciale week nodig? We vragen het Sandra Hilster, mediadirecteur van KRO-NCRV.  

 

Waarom vind je het belangrijk om aandacht te besteden aan de mentale gezondheid van jongeren?

‘We zien in de samenleving dat het niet zo goed gaat met onze huidige generatie jongeren. De cijfers uit verschillende onderzoeken bevestigen dat beeld. Zo heeft 1 op de 7 jongeren last van depressieve klachten en ervaart 1 op de 3 prestatiedruk. 

Toen ik deze cijfers las, schrok ik enorm. De gezondheid van onze jeugd staat duidelijk onder druk, het is ook echt de groep die onze aandacht verdient. 

Als maatschappelijke omroep kijken we om naar mensen die het moeilijk hebben of die in de maatschappij in het gedrang komen. Nu dit thema zo speelt onder onze jeugd is dit een onderwerp dat wij met onze media onder de aandacht willen brengen.'

'Het is best ingewikkeld om nu jong te zijn'

'Het onderwerp komt ook persoonlijk binnen omdat ik zelf drie kinderen heb in de leeftijd van 16, 18 en 20. Thuis én in hun omgeving zie ik dat het best ingewikkeld is om nu jong te zijn, er komt veel op ze af. Zo hebben ze zorgen over klimaat of zijn ze bezorgd over alle berichten over oorlogen in de wereld. 

Dichterbij maken ze zich druk om het vinden van een woonruimte, of gaan ze gebukt onder prestatiestress. En dan heb ik het nog niet over de continue druk van social media, dit is niet meer weg te denken binnen hun online media gebruik.' 

Er is steeds meer aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. Waarom is deze week toch van belang?

‘Ik lees die nieuwsberichten ook. Het is goed dat we er steeds meer over spreken, herkenning en erkenning is namelijk erg belangrijk. Dit vertellen de experts ook aan ons. 

Als landelijke omroeporganisatie hebben we een groot bereik, ook op platforms waar de jongeren zitten. Dat brengt ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee.'

'We willen ook handelingsperspectief bieden'

'Bij het oppakken van een dergelijk dossier gaan we ook niet alleen aan de slag, we zoeken partners die al actief zijn op dit onderwerp en vragen hen hoe wij als mediaorganisatie kunnen bijdragen.

Naast het verslag doen van de huidige situatie en het delen van persoonlijke verhalen willen we ook echt handelingsperspectief bieden. Centrale vraag volgens deskundigen is: “Hoe kunnen we mensen in de omgeving van jongeren inspireren om oprecht te vragen hoe het met ze gaat?”'

Welke tools kan je aanreiken?

‘We hoeven als omroep het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn, zoals ik hiervoor al aangaf, veel wetenschappers en organisaties met kennis en ervaring rondom dit thema. Met hen zijn we uitgebreid in gesprek gegaan om ook op zoek te gaan naar handelingsperspectief: wat kan je zelf doen, thuis of op school.

Koningin Máxima, erevoorzitter van stichting MIND Us, lanceerde bijvoorbeeld eerder dit jaar de zogeheten Checkers tool. Wij waren daarvan onder de indruk.'

'Het kan lastig zijn om een gesprek te starten als je ziet dat iemand niet lekker in z’n vel zit'

'Het kan namelijk best lastig zijn om een gesprek te starten als je ziet dat een jongere niet lekker in z’n vel zit. Hoe voer je zo’n gesprek dan? De tool bestaat uit oefeningen en informatie en helpt je de rol als supporter goed te vervullen. Wat zeg je wel en wat kan je beter niet doen? 

We zijn uiteraard erg blij met de samenwerking met stichting MIND Us en de integratie van deze tool in onze eigen online omgeving.’  
 

Wat leerde je zelf van deze Checkers-tool? 

‘Als iemand een probleem met mij deelt, is mijn eerste reflex om te komen met een oplossing. Ik merk dat thuis in mijn rol als moeder ook. Dan schiet ik in de actiestand om mijn kinderen te helpen. Via de tool werd ik er nogmaals aan herinnerd dat uitgebreid luisteren het beste werkt.

Natuurlijk zijn er ook jongeren die gespecialiseerde hulp nodig hebben. Dan is vragen hoe het gaat, zeker niet de enige oplossing.’

De Checkers tool

Hoe help je iemand die niet lekker in zijn vel zit?

De Checkers tool

https://kro-ncrv.nl/druk-checkers-tool

Wat hoop je dat deze Druk!-week doet?

‘Deze week voelt als een begin, want zo’n groot probleem los je natuurlijk niet in een week op. Het is onze rol als publieke omroep om programma’s met maatschappelijke waarde te maken. In de komende jaren zullen we blijven zoeken naar manieren om als omroep deze jongere generatie te ondersteunen. 

Druk!

Dossier Druk! staat in de week van 16 juni in het teken van hoe je beter kunt luisteren als ouder, vriend(in) of goede kennis. Vragen hoe iemand zich écht voelt helpt, maar hoe voer je dat gesprek zonder oordeel of (dwingend) advies te geven?

Drie personen voor een groene tegelmuur

Op de hoogte blijven van programma's en initiatieven van KRO-NCRV?

Schrijf je dan in voor de KRO-NCRV nieuwsbrief!