Geen tijd, zin of inspiratie: in Nederland koken we steeds minder. Vooral generatie Z besteedt relatief gezien minder tijd in de keuken en meer aan kant-en-klaarmaaltijden, restaurants, maaltijdboxen en een eetbestelling. Hoe is deze 'ontkoking' tot stand gekomen? Het radioprogramma BertOp5 onderzoekt het.
Gezond en lekker is belangrijk
Uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat zowel millennials (tussen 25-40 jaar) als gen Z-ers (tussen 18-25 jaar) meer thuisbezorgde maaltijden eten. De reden? Er is een groeiende tijdnood, mentale druk en een gebrek aan zin om in de keuken te staan. Wél vinden ze gezond en lekker eten belangrijk.
Ook buiten de deur ontbijten
De helft van de Nederlanders geeft aan minimaal één keer per week geen zin te hebben om te koken. In het onderzoek van FSIN dat twee jaar voor het huidige onderzoek is uitgevoerd, stemt nog maar 35 procent van de Nederlanders in met dit statement. Een stijging van 15 procent en dus een heuse 'ontkoking'.
Bovendien hebben veel Nederlanders ook geen tijd om te koken, en dat zie je terug in de cijfers. Zo'n 34 procent van de millennials eet met regelmaat in een restaurant of bestelt eten voor thuis. Bij gen Z'ers geeft 20 procent zelfs aan minimaal één keer per week buiten de deur te ontbijten.
Er is groeiende tijdnood, mentale druk en een gebrek aan zin om te koken
Eten bestellen in het kostenplaatje
Maar jongeren hebben toch minder te besteden? Hoe rijmt dat met de ontkoking? Volgens FSIN-directeur Inga Blokker weegt de prijs van buiten de deur eten niet op tegen de mentale opkikker die je ervan krijgt. Eten is naast iets functioneels ook iets emotioneels geworden.
Blokker legt uit: 'Het feit dat jongeren niet veel te besteden hebben, heeft hen er niet toe gebracht om hun levensstijl gericht op gemak, genieten en niet-plannen op te geven of aan te passen. We constateren dat nu opnieuw.'
En de oudere generatie?
Jongeren koken dus steeds minder, in tegenstelling tot de babyboomers tussen de 56 en 75 jaar. Zij gaan volgens het FSIN minder uit eten en bestellen ook minder eten dan de jongere generaties. Wel geven ze aan steeds minder tijd te hebben om te koken. Twee jaar geleden had nog maar 8 procent van deze leeftijdsgroep één keer per week geen tijd om te koken, nu is dat gestegen naar 14 procent.
Bovendien moeten we rekening houden met de vergrijzing in Nederland. Ook zullen de éénpersoonshuishoudens stijgen. Beide factoren hebben invloed op het kookgedrag van de babyboomers. De verwachting is dat zij steeds meer op zoek gaan naar makkelijke éénpersoonsmaaltijden. Denk maar aan magnetronmaaltijden en bezorgdiensten.
Tips om meer te koken
In BertOp5 geeft kok en pedagogisch medewerker Niels Lagerweij tips om koken bij jong en oud te stimuleren. Voor een kind is het vooral belangrijk om te zien hoe er gekookt wordt. 'Neem ze vanaf jongs af aan mee in het kookproces. Zet je kind erbij in de keuken en laat je kind helpen met snijden.' Als ze zien hoe iets wordt gemaakt, zullen ze het volgens Lagerweij ook sneller zelf willen koken.
En voor de volwassen generatie heeft Lagerweij ook een gouden tip. 'Probeer vooral nieuwe recepten uit en maak iets waarvan je denkt dat het je niet gaat lukken. Meestal is het toch makkelijker dan je denkt.'